شرایط ازدواج

شرایط لازم برای تشکیل خانواده

سلام؛ من اکرم نظرکرده هستم و امروز می‌خواهم در رابطه با شرایط ازدواج با شما صحبت کنم. شرایط ازدواج چیست ؟ چگونه می‌توانیم یک ازدواج موفق را تجربه کنیم؟ شرط ازدواج موفق، این است که ابتدا تمامی شرایط را در نظر بگیرید و این مسئله را از همه جوانب آن، بررسی کنید. در حقیقت، هدف ازدواج، تجربه زندگی شادتر و موفق‌تر نسبت به دوران مجردی است و اگر این‌طور نباشد، بهتر است فعلا تصمیم به ازدواج نگیرید. اگر در یک قدمی ازدواج ایستاده‌اید؛ اما نمی‌دانید تصمیم درستی می‌گیرید یا خیر، در ادامه، قصد دارم با ارائه راهکارهایی، تصمیم‌گیری در رابطه با ازدواج را برای شما ساده‌تر کنم و اطلاعاتی در این باره در اختیار شما قرار دهم.

شرایط ازدواج موفق

پیش از هرچیزی باید بگویم توهم‌های رایج در خصوص ازدواج را دور بریزید. منظورم از این توهم‌ها، این است که ازدواج، به معنای داشتن یک زندگی همیشه شاد و موفق نیست. مسیر ازدواج و زندگی مشترک، یک مسیر نسبتا دشوار مانند بقیه مسائل زندگی است. در زندگی مشترک، به‌همان اندازه که روزهای خوب وجود دارد، روزهای سخت هم ممکن است وجود داشته باشد. از این رو، کمالگرایی را کنار بگذارید و توقع یک زندگی ایده‌آل را نداشته باشید.

یکی از تفکرات اشتباه در خصوص ازدواج، این است که می‌گویند ازدواج، یک هندوانه در بسته است. این تفکر جنبه علمی ندارد و با بررسی شرایط ازدواج از نظر روانشناسی، می‌توانید این هندوانه در بسته را بررسی کنید. اگرچه انسان‌ها با گذشت زمان ممکن است عقیده و تفکراتشان تغییر کند؛ اما با بررسی معیار و شاخص‌هایی، می‌توانید طرف مقابل خود را بررسی کنید و ببینید آیا به درد زندگی با شما می‌خورد یا خیر. اگر می‌خواهید یک تصمیم‌گیری اصولی و صحیح در خصوص ازدواج داشته باشید، همراه من باشید تا شرایط ازدواج موفق را با هم بررسی کنیم.

معیارهای خود و طرف مقابل را بررسی کنید

اولین شرط برای داشتن یک ازدواج موفق، بررسی معیارهای خود و طرف مقابل از زندگی مشترک است. آیا شما دید یکسانی به مسائل مختلف دارید؟ لازم است در پروسه آشنایی، بررسی کنید طرف مقابل شما، دنیا را در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی چگونه می‌بیند؟ ارزش‌های او برای زندگی چیست؟ چه چیزی در خصوص مسائل مختلف برای او اولویت دارد؟ در صورتی که در این باره، با هم اختلاف زیادی داشته باشید، ازدواج کردن به صلاح شما نیست. یک دختر و پسر، زمانی برای یکدیگر مناسب هستند که در خصوص مسائل مختلف ( منظور من همه مسائل نیست) تفاهم نظر داشته باشند.

اختلاف سنی را در نظر بگیرید

یکی از معیارهای مهم در خصوص ازدواج موفق، سن است. شاید خیلی از افراد بگویند سن تنها یک عدد است؛ اما بر اساس تجربه‌هایی که بنده در این زمینه داشته‌ام، باید بگویم سن، یک مسئله مهم و حیاتی در حیطه ازدواج است. از نظر روانشناسی، بهترین بازه فاصله سنی یک فرد با شریک زندگی‌اش حدود 3 تا 5 سال است؛ اما این مسئله به این معنا نیست که حتما باید فاصله سنی شما 3 تا 5 سال باشد؛ اما مراقب باشید با فردی ازدواج نکنید که فاصله سنی خیلی زیادی با هم داشته باشید؛ چرا که اگر این اتفاق بیوفتد و به طور مثال با شریک زندگی خود 15 سال فاصله سنی داشته باشید در خیلی از مسائل نمی‌توانید یکدیگر را درک کنید و دچار اختلاف می‌شوید.

به چهره و اندام طرف مقابل توجه کنید

به عقیده بعضی از آدم ها، چهره و اندام مهم نیست فقط اخلاق مهم است! اما من به‌عنوان فردی که سال‌ها مطالعه داشته‌ام می‌گویم این عقیده کاملا اشتباه است. اگر شما از چهره و اندام طرف مقابل خود رضایت نداشته باشید، نمی‌توانید کنار او زندگی کنید. البته منظور من این نیست که کمالگرا باشید و دائم از چهره افراد ایراد بگیرید. منظور من این است در معیارهای ازدواج به این دو فاکتور هم توجه کنید. شما باید برای یکدیگر از هر نظری جذابیت داشته باشید.

شباهت خانوادگی و مالی مسئله ای مهم است

وقتی شما شخصی را به‌عنوان شریک زندگی انتخاب می‌کنید، باید به خانواده او هم توجه کنید. این تصور اشتباه است که شما می‌خواهید با شخص مدنظر زندگی کنید نه خانواده او! اتفاقا خانواده طرفین کاملا در ازدواج موثر هستند و می‌توانند تاثیر زیادی روی زندگی شما با شریک زندگیتان داشته باشند. بررسی کنید که آیا از نظر مالی با یکدیگر هم‌خوانی دارید؟ آیا فرهنگ خانواده‌ها و خود شما دو نفر مشابه یکدیگر است؟ آیا خانواده طرف مقابل از ازدواج شما رضایت کامل دارند؟ در صورتی که پاسخ به تمام این سوالات مثبت باشد، می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید.

راه رسیدن به اهداف خود و طرف مقابل را بررسی کنید

از دیگر معیارهای ازدواج موافق و شرایطی که باید در نظر بگیرید، معیارهای شما و همسرتان، در خصوص رسیدن به اهداف است. شما باید یک مسیر مشترک و موفقی برای رسیدن به اهداف و بدست آوردن سرمایه داشه باشید. در صورتی که تفکر شما با همسرتان در خصوص این مسئله یکسان نباشد و شما به فکر اهدافی بزرگ باشید و فرد مقابل به کم قانع باشد، مسلما در زندگی، دچار اختلاف می‌شوید. لازم است شما و همسرتان اهداف مالی یکسانی داشته باشید. اگر به‌عنوان یک خانم می‌خواهید برای ازدواج خود تصمیم بگیرید، به ثبات مالی طرف مقابل و داشتن یک شغل و درآمد نسبتا خوب توجه کنید.

ثبات شخصیتی طرف مقابل را بسنجید

مشاوره و تست‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرید. من نه تنها به عنوان یک روانشناس، بلکه به عنوان کسی که در این حوزه مطالعات زیادی داشته‌ام، پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از ازدواج نزد یک متخصص بروید و با کمک تست‌های شخصیتی، از سلامت روان طرف مقابل مطمئن شوید. این مسئله بیش از هرچیزی مهم است و ازدواج با کسی که اختلال شخصیتی دارد کاملا اشتباه بوده و به ضرر شما تمام می‌شود. باید فرد را در موقعیت‌های مختلف بسنجید و به طور مثال ببینید در عصبانیت چه واکنشی دارد.

ارتباطات فرد را بررسی کنید

دایره ارتباطی هر فردی، تا حد زیادی می‌تواند بیان کند آن فرد چه شخصیتی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از ازدواج با وی، بررسی کنید که فرد با چه افرادی صمیمی بوده و رفت و آمد بیشتری دارد و آن افراد چگونه هستند؟ آیا برای شما رضایت‌بخش هستند یا از دایره ارتباطی فرد راضی نیستید؟ این مسئله در شناخت فرد مقابل تاثیر زیادی دارد.

در نظر گرفتن رابطه طرف مقابل
رابطه فرد با پدر، مادر، برادر، خواهر، فامیل، دوست و جنس مخالف چگونه است؟

آمادگی برای ازدواج و انتخاب همسر

چطور بفهمیم برای ازدواج آماده هستیم یا خیر؟ این سوالی است که قبل از ازدواج حتما باید به آن پاسخ دهید. تا زمانی که آمادگی لازم برای ازدواج را نداشته باشید، نمی‌توانید ادعا کنید یک ازدواج موفق خواهید داشت؛ اما چطور می‌توانیم بفهمیم برای ازدواج آمادگی لازم را داریم یا خیر؟ این آمادگی را چطور در خود ایجاد کنیم؟ در ادامه، در این خصوص راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهم.

خودخواهی را کنار بگذارید

قدم اول برای آمادگی برای ازدواج و انتخاب همسر، کنار گذاشتن خودخواهی است. تفکر خود را از “من” به “ما” تغییر دهید و بدانید باید کنار یکدیگر، برای پیشرفت خود و زندگیتان تلاش کنید. برنامه و رویاهایتان را باید باهم محقق سازید.

عادات خود را بررسی کنید

در این زمینه می‌توانید با نزدیکان خود مشورت نمایید و از آن‌ها بخواهید اخلاق خوب و بد شما را بگویند. فاکتورهایی که می گویند را یادداشت نمایید و خودتان بررسی کنید چه عادات و رفتار بدی دارید. در نهایت راهکارهایی پیدا کنید تا بتوانید عادات بد و اخلاق‌های بد خود را از بین ببرید.

گذشت و فداکاری را تمرین کنید

یکی از فاکتورهای اصلی ازدواج موفق، گذشت و فداکاری است. زندگی مشترک، بارها شما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که نیاز به گذشت و فداکاری دارید؛ بنابراین، تا  جایی که می‌توانید این ویژگی را در خود تقویت کنید.

انعطاف پذیری را تمرین کنید و قوی باشید

فردی که آمادگی ازدواج دارد، آماده بحران و چالش‌های زندگی مشترک نیز هست. این مسئله، زن و مرد ندارد و هر دو طرف باید خود را برای چالش‌های ازدواج آماده کرده و سعی کنند با خونسردی به دل مشکلات بروند. نباید در برابر فشارهای زندگی تسلیم شوید و باید سعی کنید از طریق همفکری با یکدیگر، مشکلات را پشت سر بگذارید.

مدیریت مالی داشته باشید

مهم‌ترین مسئله در خصوص آمادگی برای ازدواج، داشتن مدیریت مالی است. این موضوع برای مردها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. شما باید بتوانید طوری مدیریت مالی داشته باشید که همه چیز را کنترل کنید و پس‌انداز هم داشته باشید. در غیر این صورت، دچار چالش‌های زیادی می‌شوید. به یاد داشته باشید که شما دیگر مجرد نیستید.

فراگیری و تمرین مدیریت مالی
قبل از ازدواج لازم است تا مدیریت مالی را به خوبی فرا بگیرید

اداره کردن امور خانه را یاد بگیرید

برخلاف مسئله قبلی، این موضوع برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد. طرفین باید بتوانند زندگی خود و امور خانه را مدیریت کنند و همزمان چند کار را پیش ببرند. به‌عنوان مثال، خانم خانه باید بتواند همزمان آشپزی کند، خانه را مرتب کند، فرزند خود را راهی مدرسه کند. در مقابل مرد باید بتواند زمان خود را مدیریت کند، در کارهای خانه کمی خانم خود را یاری نماید و در تربیت فرزندان به خانم کمک کند.

از نظر جسمانی و روانی باید آمادگی داشته باشید

مسئله دیگری که در خصوص آمادگی برای ازدواج و انتخاب همسر مهم است، آمادگی جسمی و ذهنی شماست. آیا از نظر جسمانی آمادگی لازم برای برطرف کردن نیازهای جنسی همسر خود را دارید؟ آیا آنقدری به بلوغ عاطفی و روانی رسیده‌اید که بتوانید یک زندگی را اداره کنید؟ اگر پاسخ شما خیر است، فعلا به فکر ازدواج نباشید.

شرایط ازدواج برای یک دختر

دختران باید چه شرایطی را برای ازدواج خود در نظر بگیرند؟ اگر دختر هستید و در آستانه ازدواج قرار دارید، شرایط ازدواج را جدی بگیرید تا با ناآگاهی تن به یک ازدواج ناموفق ندهید. دختران، روحیه لطیفی دارند و ممکن است به‌دلیل وابستگی به طرف مقابل، نیازهای خود را نادیده بگیرند؛ اما توصیه‌ای که دارم این است که به‌هیچ عنوان خودتان را در چاه نیندازید. شرایط ازدواج برای یک دختر به‌شرح زیر است:

  • قبل از هرچیزی معیارهای خود را بسنجید و فانتزی‌های ذهن خود در خصوص یک ازدواج رویایی یا رمانتیک و عاشقانه را دور بریزید.
  • اگر به بلوغ عاطفی و روانی نرسیدید ازدواج نکنید.
  • مهارت‌های زناشویی را یاد بگیرید.
  • هدف خود را از ازدواج و طرف مقابل تعیین کنید.
  • با طرف مقابل مدتی را در چارچوب، به رفت‌وآمد بپردازید تا بیشتر فرد را بشناسید.
  • عوامل ظاهری طرف مقابل را بررسی کنید و ببینید باب میل شماست یا خیر.
  • به خانواده خود و فرد مقابل توجه کنید و ببینید از نظر فرهنگی و مالی مناسب هم هستید یا خیر.
  • شرایط مالی طرف مقابل را بسنجید و ببینید آیا توانایی اداره کردن یک زندگی را دارد یا خیر.
  • حتما پیش یک روانشناس بروید و از او تست شخصیتی بگیرید. با خودتان رودروایسی نکنید. شما باید از سلامت روان طرف مقابل مطمئن شوید.

شرایط ازدواج دختر بالای 40 سال

با افزایش سن، شرایط برای ازدواج سخت‌تر می‌شود؛ اما این به معنای ازدواج کورکورانه و بدون منطق نیست. شما باید در هر شرایطی، خوشبختی خود را در نظر بگیرید و ببینید آیا انتخاب شما به صلاحتان است یا خیر. دختران بالای 40 سال چه شرایطی را باید برای ازدواج در نظر بگیرند؟ شما باید در نظر بگیرید که ازدواج در سن بالا مشکلات خاص خود را دارد. در ادامه مسائلی که باید مدنظر قرار دهید را مطرح می‌کنیم:

  • سطح توقعات خود را پایین بیاورید. شما دیگر یک دختر 18 ساله نیستید!
  • منطقی فکر کنید و به‌دنبال فردی باشید که حامی شما باشد.
  • قید ازدواج با فردی که سن پایین‌تری نسبت به شما دارد را بزنید و فقط با فردی که از نظر سنی با شما هم‌خوانی دارد ازدواج کنید.
  • به ظاهر و اندام خود اهمیت دهید.
  • شرایط بچه به‌دنیا آوردن را در نظر بگیرید.
  • سعی کنید گذشت و فداکاری را در خود تقویت نمایید.
  • به‌دنبال یک آدم ایده‌آل و بی‌نقص نباشید.
  • از نظر جنسی خود را بروز نگه دارید تا در زندگی دچار مشکل نشوید.

شرایط ازدواج برای پسر

پسران باید به چه فاکتورهایی برای ازدواج توجه کنند؟ شرایط ازدواج پسران شامل چه فاکتورهایی می‌شود؟ همان اندازه که یک دختر باید فاکتورهایی را پیش از ازدواج در نظر بگیرد، شرایط ازدواج پسر هم موضوع مهمی است که پیشنهاد می‌کنیم همه پسرها به آن توجه کنند. در ادامه، قصد دارم به صورت مختصر این شرایط را بررسی کنم و با شما در میان بگذارم.

  • یک پسر باید در وهله اول وفاداری، مسئولیت‌پذیری، صداقت، مهربانی و صبوری داشته باشد.
  • پسری که آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد منبع درآمد ثابت و نسبتا خوبی برای خود دارد و هنوز برای کسب درآمد به خانواده خود متکی نیست.
  • یک پسر مناسب برای ازدواج، باید متعهد و مسئولیت‌پذیر باشد و بتواند یک زندگی را اداره کند.
  • پسر باید از سلامت روان کافی برخوردار باشد.
  • پسر روحیه کنترل‌گر نداشته باشد و بتواند در تمامی مسائل به جای محدود کردن همسر خود، با او هم فکری کرده و همه چیز را با اتفاق نظر با همسر خود اداره کند.
  • این مرد باید فردی باشد که بتوان برای یک عمر زندگی به او تکیه کرد. در واقع یک پسر وقتی آمادگی لازم برای ازدواج را دارد که روحیه پرقدرتی داشته و در برابر مشکلات شکست نخورد.
  • یک مرد مناسب باید خودش برای زندگی مشترک خود تصمیم بگیرد و به خانواده‌ها اجازه دخالت بیش از حد ندهد.
  • یک مرد مناسب، باید بتواند برای خود یک همسر خوب پیدا کند و در این باره منتظر خانواده خود نباشد.

چه سالی ازدواج کنم؟

شرایط سنی ازدواج موضوع بسیار مهمی است که هر فردی باید به آن توجه کند. اگرچه سن قانونی ازدواج در ایران برای دختران 13 و برای پسران 15 سال است، اما پیشنهاد می‌کنم گذری به مطالب علمی و روانشناسی در این باره بزنید. من به عنوان یک روانشناس، معتقد هستم ازدواج در سن پایین و در سن خیلی بالا آسیب‌زا است و باید شرایط سنی مناسب برای ازدواج را در نظر بگیرید. به طور کلی، بهترین سن برای ازدواج برای دختران 25 سال و برای پسران 27 سال در نظر گرفته شده است؛ اما باز این مسئله به بلوغ عاطفی و روانی طرفین بستگی دارد.

شرایط ازدواج ندارم

نداشتن شرایط ازدواج برای دختر و پسر امری طبیعی است. در طی سال‌ها تجربه‌ای که در این زمینه داشته‌ام، با افرادی مواجه شدم که همگی یک سوال داشته‌اند ” شرایط ازدواج ندارم چه کنم؟” داشتن شرایط ازدواج، امری مهم در خصوص ازدواج کردن است. شما تا زمانی که شرایط لازم را نداشته باشید، نمی‌توانید یک ازدواج موفق را تجربه کنید و نه تنها خود را خوشبخت نمی‌کنید؛ بلکه خوشبختی طرف مقابل هم نمی‌توانید تضمین نمایید؛ اما چگونه با این شرایط ازدواج کنیم؟

  • در قدم اول، بسنجید که علت نداشتن شرایط ازدواج برای شما چیست و دقیقا منظور شما از اینکه شرایط ازدواج ندارید چه می‌تواند باشد؟ علت مالی؟ عدم بلوغ عاطفی؟ شرایط خانوادگی؟ دلیل اصلی را ارزیابی کنید.
  • پس از ارزیابی مشکل، بهتر است با یک فرد دانا (مانند مشاوره) مشورت نمایید و علت اصلی نداشتن شرایط ازدواج را با وی مطرح کنید و از او کمک بخواهید.
  • اگر مشکل شما مسائل مالی و نداشتن ثبات مالی است، هر چه زودتر برای خود کاری کنید. به دنبال یک شغل یا حرفه خوب باشید و تا دیر نشده مسیر خود را پیدا کنید.
  • در صورتی که مشکل روانی یا عاطفی خاصی دارید، حتما تحت درمان قرار بگیرید.
  • اگر مشکل شما خانوادگی است، باز هم می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید.

در هر صورت، نداشتن شرایط ازدواج به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شده باشد که تنها توصیه من به شما، پیدا کردن علت اصلی و مشاوره گرفتن از افراد متخصص است.

جمع‌ بندی: چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم؟

در مطالب فوق، به طور کامل در خصوص شرایط ازدواج موفق برای پسر و دختر صحبت کردم. این مطالب بر اساس مطالعات و تجربیاتی که داشته‌ام در اختیار شما قرار گرفته است که مطالعه آن‌ها می‌تواند کمک زیادی در تجربه یک ازدواج موفق به شما کند. قبل از هر چیزی، لازم است روی خود و تفکرات و توانایی‌هایی که دارید وقت بگذارید و از خودتان یک همسر خوب بسازید. پس از آن، لازم است با بررسی مواردی که مطرح کردم، یک همسر خوب پیدا کنید و بتوانید زندگی نسبتا موفقی داشته باشید. در نهایت، مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید و حتما سعی کنید قبل از ازدواج، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

1 نظر درباره “شرایط ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *