فکر زیبا > خیانت همسر > ایا با زنی که خیانت کرده میشود زندگی کرد

ایا با زنی که خیانت کرده میشود زندگی کرد

برگشتن و دلبری برای همسری که خیانت کرده است

مردان درگیر خیانت زن، معمولا به دنبال پاسخ سوالاتی نظیر “بعد از خیانت زن چه کنیم” و “آیا زندگی بعد از خیانت زن، کار درستی است؟” هستند. من اکرم نظرکرده، متخصص روانشناسی خانواده، در کنار شما هستم تا بتوانید این لحظات سخت خیانت زن را آسان‌تر، پشت سر بگذارید و برای سوالاتی که در ذهن‌تان ایجاد می‌شود، پاسخی منطقی بیابید.
با توجه به شرایط حادی که اکنون با آن درگیر شده‌اید، شکی ندارم در حالی که بهت زده هستید، فکر تلافی در ذهن شما مرور می‌شود. تنها درخواستی که دارم این است که اندکی صبر پیشه کنید و انجام هر اقدام سریعی که ممکن است موجب پشیمانی شما شود را به آینده موکول نمایید. در این مقاله در رابطه با زندگی بعد از خیانت زن صحبت می‌کنم و از شما می‌خواهیم که به تمام نکاتی که مورد بررسی قرار می‌دهم، به دقت توجه کنید.

زندگی بعد از خیانت زن

خیانت یکی از مخرب‌ترین تجربیات زندگی است. می‌گویم مخرب‌ترین تجربه، چون خیانت توسط کسی انجام می‌شود که تا لحظاتی قبل، احتمالا او را دوست داشته‌اید و احتمال هر گونه آسیب از سوی او را بسیار کم می‌دانستید، اما از این لحظه به بعد، انگار همه چیز فرق کرده و اعتمادی که به او داشتید، درهم تنیده و خراب شده است. در واقع می‌توان این گونه بیان کرد که زندگی شما در حال حاضر به دو قسمت “زندگی قبل از خیانت زن” و “زندگی بعد از خیانت زن” تقسیم شده است.
از نظر روحی پس از خیانت، زن و مرد به دو صورت زیر، هر یک به نحوی گرفتار کابوس می‌شوند:
• زن در حالت‌های مختلف روانی و عاطفی قرار می‌گیرد. او احساساتی را تجربه می‌کند که گاهی با نا امیدی (به دلیل شکست در رابطه و اعتماد خود به دیگران) ایجاد می‌شود و زمانی با افزایش ترس و نگرانی (به دلیل از بین رفتن امنیت رابطه و پایبندی شریک زندگی) همراه است.
• مرد دچار انواع صدمه روحی و روانی می‌شود. هجوم سوالات بدون پاسخ منطقی، او را در زمینه تصمیم‌گیری منطقی، درمانده می‌کند. در واقع در این وضعیت، تنها این سوال که “چگونه این کار همسرش را تلافی کند؟” در شش‌دانگ ذهنش، اجازه‌ی پرواز دارد.
در چنین شرایطی، بهترین کار برای هر دو، گفتگو با روانشناس خانواده است. متخصص روانشناسی خانواده، با تجربه‌ای که در مورد خیانت زن دارد، به عنوان شخصی سوم ناظر، به شما کمک می‌کند تا با وجود تحمل تلخی و ناامیدی شدید، در تنهایی، دست به کاری نزنید که این تلخی و نا امیدی را برای تمام عمر در کام خود و فرزندانتان به یادگار بگذارید.
بهتر است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد حدود 50 درصد از افراد ازدواج کرده، در طول رابطه‌ی خود، نوعی از خیانت را تجربه می‌کنند. البته منظور من از خیانت فقط ایجاد رابطه جنسی نیست. خیانت ممکن است در انواع مختلف جنسی، مالی، احساسی، خیالپردازی در مورد شخصی دیگر، داشتن رابطه فیزیکی بدون رابطه جنسی و … باشد. مطمئن باشید طی گفتگو با یک کارشناس ورزیده، شما می‌توانید بهترین و موثرترین جواب خیانت زن به مرد را به همسر خیانتکار خود بدهید.

آیا زنان بعد از خیانت پشیمان میشوند

در بسیاری از موارد، پشیمانی پس از خیانت برای زن خیانتکار، دردی جانکاه به شمار می‌آید. این لحظات تاریک و سرد، گاهی اوقات زنان را به جنون می‌کشاند. بسیاری از زنان بعد از خیانت متوجه اشتباه خود می‌شوند. اما “اگر زنی به شوهرش خیانت کرد مرد باید چکار کند؟
توصیه من به عنوان فردی که مدت‌هاست در زمینه روانشناسی خانواده مشغول به فعالیت و تحقیق هستم این است که همیشه در لحظات دشوار زندگی حتما از کمک روانشناسان باتجربه بهره بگیرید زیرا شما در این مقطع از زمان، قادر به تمرکز صحیح روی مشکلات نیستید. هنگام رویارویی با مسئله‌ی خیانت و تکرار آن نیز بهترین راه‌حل این است که سعی کنید قبل از دست زدن به هر عملی، با روانشناسان خانواده تماس بگیرید تا از راهکارهایی برای درمان دردهای خیانت یا جلوگیری از تکرار وقوع آن، آگاهی یابید.
توصیه من و بیشتر روانشناسان متخصص در زمینه مشکلات خانواده در این مرحله، توجه دقیق به نشانه‌هایی است که در زن پشیمان از انجام خیانت دیده می‌شود. اگر نشانه‌های زیر را در همسرتان مشاهده نمودید، بهتر است از طریق مشورت با روانشناس خانواده و بحث در مورد خیانت زن پرسش و پاسخ، مقدمات بازگشت به زندگی بعد از خیانت زن را مهیا نمایید. البته در این کار هیچ عجله‌ای نیست و برای جلوگیری از هر کار عجولانه‌ای، زمان لازم برای پذیرش کامل موضوع را باید برای خودتان در نظر بگیرید.
نشانه‌هایی که حکایت از پشیمانی زن خیانت‌کار دارند، عبارتند از:
• اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از همسر
• تغییر خلق‌و‌خو و رسیدگی تمام عیار به نیازهای شوهر و فرزندان
• پایان دادن به رابطه‌ی خیانت‌کارانه و پایبندی به تعهدات زندگی بعد از خیانت زن
• موافقت کامل با مشورت با متخصصان روانشناسی خانواده جهت آگاهی از راهکارهای بازسازی رابطه‌ی زناشویی
• کنار گذاشتن رفتارهای قبل و حین خیانت مانند مخفی کاری‌ها یا پرسه زدن در شبکه‌های مجازی
• کمک به ایجاد یک رابطه‌ی شفاف با همسر و فرزندان
• اعتراف به بی‌وفایی و اصرار در پایبندی به تعهدات زناشویی و وفاداری
• اصرار در برقرار کردن رابطه با شوهر بر خلاف زمان قبل و در حین خیانت
• تمایل بیشتر برای شرکت در برنامه‌های خانوادگی با حضور شوهر و فرزندان
• اهمیت دادن به رضایت همسر و فزندان و تلاش برای ایجاد رضایتمندی آن‌ها
• ابراز محبت بیشتر به همسر و فرزندان
• جلوگیری از تنها ماندن شوهر
• تلاش مضاعف برای بهبود رابطه‌ پس از خیانت
وظیفه‌ی مرد با مشاهده این نشانه‌ها، بخشیدن زن از عمق وجود است. در واقع اگر با روانشناس خانواده مشورت کردید و با او به این نتیجه رسیدید که زن خیانتکار شما، از کرده‌ی خود، واقعا پشیمان است، بهترین کار این می‌باشد که در قبال این تلاش‌ها، شما هم به او احترام بگذارید و از صمیم قلب او را ببخشید. در این صورت از تکرار خیانت زن جلوگیری به عمل می‌آورید و کانون گرم خانواده را برای فرزندانتان، با حضور گرم مادر، حفظ خواهید نمود.
اما از آن جایی که وظیفه من و تمامی همکارانم به عنوان یک متخصص در امر خانواده، ارائه پیشنهاد (و نه تصمیم‌گیری) است، اگر مردی نتواند خیانت را از عمق وجود ببخشد، در نهایت تصمیم‌گیری نهایی با خود او خواهد بود.

با زنی که خیانت میکند چه باید کرد

می‌دانم که در لحظات کنونی، باورش برای شما سخت است، اما مردانی هم هستند که با وجود چشیدن طعم تلخ خیانت زن، با گذشت زمان به این سوال فکر کرده‌اند که “آیا با زنی که خیانت کرده، می‌شود زندگی کرد؟”. لازم است که بدانید این مردان هم تحقیر شده‌اند و در لحظات اولیه‌ی درک خیانت زن، افکار بسیاری به ذهنشان خطور کرده است، اما با گذشت زمان و با تفکر عاقلانه به راه‌های دیگری برای زندگی بعد از خیانت زن فکر کرده‌اند. لازم است بدانید آن‌ها، در عین تحمل سختی بسیار، صلاح خود و فرزندان‌شان را در ادامه‌ی زندگی با همان زن، پس از خیانت، دیده‌اند.
اما بازگشت به زندگی بعد از خیانت زن، نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند، در غیر این‌صورت، احتمال بازگشت دوباره‌ی زن به انجام خیانت وجود دارد. بهترین راه حل در این راستا این است که همراه با یک مشاور خانواده حرفه‌ای، این زیر ساخت‌ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. توجه داشته باشید نقش مشاور، فقط ارائه آگاهی‌های لازم در این زمینه است و تصمیم نهایی بر عهده‌ی مردی است که به عذاب خیانت زن گرفتار شده است.

ایا خیانت زن را می توان بخشید

شاید در ابتدای زمان پس از خیانت، نتوان از بخشش خیانت، صحبتی به میان آورد اما پس از مدتی، می‌توان راه‌های زیادی برای بخشش خیانت در نظر گرفت. با بررسی دقیق این روش‌ها در بسیاری از موارد، بازگشت به زندگی بعد از خیانت زن، راه حلی مناسب برای نجات زندگی فرزندان می‌باشد. در ادامه به برخی از راه‌های بخشش خیانت زن، اشاره می‌شود.

صحبت کردن

در مورد این موضوع لازم است تا حتما با روانشناسان امن صحبت کنید. پس از خیانت زن، احساساتی مانند عصبانیت، حسادت، شرم، خجالت و … در ذهن شما همه چیز را به هم می‌ریزد. اگر با فردی که از حال شما با خبر است و به احساسات شما آگاهانه اهمیت می‌دهد، صحبت کنید به مراتب، سختی و فشار ناشی از این جریان روی شما کم‌تر خواهد شد. در نتیجه، شما بهتر می‌توانید به راههای بخشیدن خیانت زن، فکر کنید.
البته با دوستان و خانواده هم می‌توانید صحبت کنید. بهتر است دوستان یا افرادی از خانواده را بیابید که با آرامش بیشتری با حوادث مختلف رو‌به‌رو می‌شوند و افراد را قضاوت نمی‌کنند. جای شک نیست که به جای صحبت با هر کسی، به دلیل احساس تنهایی در این لحظات، افراد مناسب‌ و امن را انتخاب کنید و با آن‌ها وارد گفتگو شوید.

شناخت عوامل شکل دهنده خیانت

یکی از بهترین راهکارها این است که با بررسی دقیق، عوامل موثر بر شکل‌گیری خیانت زن را بشناسید. با شناخت این عوامل، کنترل احساسات شما آسان‌تر می‌شود زیرا متوجه می‌شوید علت خیانت زنان مربوط به کدام یک از عوامل زیر بوده است:

  • اعتیاد به مصرف الکل و مواد مخدر شما یا همسرتان
  • کنجکاوی زن برای یافتن یک رابطه‌ی مطلوب‌تر
  • در اختیار قرار دادن فرصت خیانت به زن از طرف شما
  • تنهایی همسرتان
  • وجود اختلالات شخصیتی همسر و عدم آگاهی شما از این مطلب
    با بررسی این عوامل لازم است به این سوال پاسخ دهید که “خودتان را تا چه حد در خیانت زن‌تان، مقصر می‌دانید؟” البته توجه داشته باشید که خیانت، اشتباه کوچکی نیست و با سرزنش کردن خودتان، دردی را دوا نخواهید کرد. بهترین راه برای بررسی این دلایل و ارائه‌ی راه‌ حل‌های مناسب، گفتگو با روانشناسان خانواده است. فقط در این صورت است که می‌توانید از این بررسی‌ها به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

تشخیص میزان امید به ادامه رابطه

با بررسی دقیق مراحل زیر لازم است تا به این پرسش پاسخ دهید که”آیا برای ترمیم رابطه‌ی شما، امیدی وجود دارد یا خیر؟”
در این زمینه بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
• به احساس خود و همسرتان دقت کنید. اگر هر دو احساس می‌کنید که رابطه‌ی شما هنوز ارزشمند است، می‌توانید به ترمیم آن امید داشته باشید.
• با توجه به ویژگی‌های همسرتان لازم است تا به این پرسش پاسخ دهید که “آیا احتمال دارد همسرتان دوباره به شما خیانت کند؟” در صورتی که پاسخ سوال مثبت است و می‌دانید همسر شما از دسته زنانی است که به شما وفادار نمی‌ماند، به نظر می‌رسد که بهترین راهکار این است که فکر ترمیم رابطه را از سرتان بیرون کنید.
• درباره‌ی نقاط قوت رابطه‌ی خودتان فکر کنید. چه ویژگی‌های مثبتی در شما ممکن است از همسر شما زنی وفادار بسازد؟ برای این که در چنین شرایط دشواری بتوانید روی این ویژگی‌های خودتان تمرکز کنید بهترین راهکار این است که از صحبت با روانشناسان خانواده، بهره‌مند شوید.

آزمایش همسر خیانتکار

شما می‌توانید همسر خود را طی مراحلی آزمایش کنید و در صورت امتناع از همکاری با شما، بهتر است که به ترمیم رابطه چندان دلخوش نباشید. برخی از این آزمایش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• از همسرتان بخواهید که هر نوع رابطه با شخص درگیر در خیانت را قطع کند.
• از همسر خود درخواست کنید که از حضور در مکان‌هایی که احتمال حضور معشوق وجود دارد، اجتناب ورزد.
• به همسر خود تاکید نمایید که در صورت هر نوع برخورد با معشوق، شما را فورا در جریان بگذارد.
• از همسرتان بخواهید تلفن همراه و کامپیوتر شخصی او در دسترس شما هم باشد.

صحبت صریح در مورد خیانت

با توجه به این که سرکوب احساسات کاملا طبیعی مانند خشم، حسادت، کینه و … کار اشتباهی است، در مورد خیانت باید صریح و شفاف صحبت کنید. در غیر این صورت، امکان خیانت دوباره از طرف زن احتمال بیشتری می‌یابد.

اعتقاد قلبی به بخشش

اگر در زندگی بعد از خیانت زن، به بخشش، اعتقاد قلبی نداشته باشید و نپذیرید که بخشش خیانت زن امکان‌پذیر است، نمی‌توانید به ترمیم رابطه پس از خیانت زن امیدوار باشید.

فراموشی نسبی خیانت

بهتر است با با خودتان رو راست باشید و به این سوال پاسخ دهید که “آیا می‌توانم این موضوع را تا حدی که ضربه‌ای به خانواده‌ام وارد نکند، فراموش کنم؟” توجه داشته باشید که در بخشش خیانت زن، اگر قرار است برای همیشه سایه‌ی خیانت روی زندگی بعد از خیانت زن باشد، امکان ترمیم رابطه برای شما و همسرتان، وجود نخواهد داشت.

بخشش همسر از صمیم قلب

باید قادر باشید همسرتان را از صمیم قلب ببخشید. در راستای دستیابی به آرامش حاصل از بخشیدن خیانت زن، باید به نکات زیر توجه نمایید:
• در نظر داشته باشید که فقط بخشیدن شما، حل کننده‌ی این مشکل نخواهد بود. هم شما باید همسرتان را ببخشید، هم همسرتان باید خود را ببخشد. از این رو فرآیند بخشش خیانت، زمان‌بر است.
• تا جایی باید بخشش ادامه یابد که شما به عنوان همسر یک فرد خیانتکار، خالی از احساس خشم و کینه حاصل از خیانت شوید.
• در جریان بخشش خیانت زن باید بپذیرید که بخشش همراه با درک علت خیانت، راهی مناسب‌تر برای ادامه‌ی زندگی شما و خانواده‌ی شما است.

مشورت با متخصصین مشاوره

حتما تا به این جا متوجه شده‌اید که سپری نمودن مراحل بخشش خیانت زن، امری بسیار دشوار است به همین منظور تاکید من به عنوان یک متخصص این است که در این راستا حتما با یک مشاور خانواده حرفه‌ای مشورت کنید.
در واقع در لحظات حساس پس از خیانت، تمرکز مردان بسیار کاهش می‌یابد و ضروری است که فرد دیگری که هم مسیر را می‌شناسد، هم دغدغه‌ی بهتر شدن حال شما را دارد، در کنارتان باشد تا بتوانید در تصمیم‌گیری‌ها موفق‌تر عمل نمایید.

تکرار خیانت زن

خیانت، موضوع پیچیده‌ای است اما تکرار خیانت، بسیار پیچیده‌تر است. از این رو باید با بررسی علل تکرار خیانت و عوامل موثر بر آن، بتوانیم راهکارهای عملی موثری را برای مقابله با این معضل اجتماعی ارائه دهیم. در اثر تکرار خیانت، نه تنها رابطه‌ی زن و شوهر به کلی نابود می‌شود بلکه زندگی بعد از خیانت زن، تاثیر بسیار مخربی بر سرنوشت فرزندان خواهد داشت. در ادامه، پس از بررسی نشانه‌های تکرار خیانت و برخی عوامل موثر بر آن، به ارائه‌ی راهکارهای عملی برای ممانعت از وقوع آن، می‌پردازم.

نشانه های تکرار خیانت زن

در بسیاری از موارد، مرد نمی‌داند “آیا همسرش پس از ارتکاب اولین بار خیانت، باز هم دست به این کار می‌زند یا نه؟” در ادامه به بررسی برخی از نشانه‌ها در زنانی که تصمیم به تکرار خیانت دارند، خواهم پرداخت. البته من به عنوان متخصص روانشناسی بر این باور هستم که مشاهده‌ی این نشانه‌ها شاید دلیل بر انجام فعل خیانت نباشد و با بررسی دقیق‌تر موضوع باید به حقیقت تکرار خیانت پی برد.
• تکرار خیانت معمولا با تغییر رفتار و تغییرات روحی در زنان همراه است. در رفتار چنین زنانی، معمولا اضطراب شدید، استرس زیاد، افسردگی، عدم رضایت از رابطه جنسی و عدم تمرکز، کاملا مشهود است. لازم به ذکر می‌باشد که ممکن است همه‌ی این حالات در زنی وجود داشته باشند، اما او به هیچ عنوان دست به تکرار خیانت نزند.
• یکی از نشانه‌های مهم در احتمال تکرار خیانت در زنان، نداشتن تعهد به وفاداری در رابطه است. این زنان می‌توانند به راحتی، بارها تن به ایجاد روابط نامتعارف با مردان دیگر بدهند. با مشاهده‌ی چنین نشانه‌ای و اطلاع دقیق از صحت آن، استفاده از راهکار بخشش زن خیانتکار نه تنها به نفع شما نیست، بلکه زندگی بعد از خیانت زن، سرنوشت فرزندان را با مخاطره مواجه می‌سازد.
• زنانی که حاضر به گفتگو نیستند و تمایلی به حل مشکلات از خود نشان نمی‌دهند، می‌توانند خیانت را تکرار نمایند.
• زنانی که پس از اولین بار خیانت، مورد تردید همسرشان قرار گرفته‌اند و دائما سنجیده می‌شوند. این شک و تردید در رابطه‌ی زناشویی ممکن است سبب خستگی و درماندگی زن شود و او دست به تکرار خیانت بزند.
• برخی زنان هم برای انجام خیانت، از خود اشتیاق نشان می‌دهند. چنین نشانه‌ای در زن به دلیل عدم بهبود روابط زناشویی به وجود می‌آید و نشان از تکرار خیانت است.
ریشه‌ی تکرار خیانت در زنان، صرف‌نظر از مشکلات شخصیتی زن یا درگیر بودن زن با مشکلات روانی، ممکن است به عدم توجه شوهر به زن و عدم وجود رابطه‌ی عاطفی و جنسی سالم میان آنان باز‌گردد. در این راستا با تماس با مشاوران خانواده، البته قبل از این که دیر شود، می‌توانید خانواده‌ی خود را از آثار مخرب معضل تکرار خیانت زن، در امان نگه دارید.

عوامل موثر بر تکرار خیانت زن

برخی عوامل تحریک کننده و تاثیرگذار سبب تکرار خیانت زنان می‌شوند. این عوامل عبارتند از:
• وجود مشکلات در رابطه‌ی حنسی و عاطفی که سبب نارضایتی همسر می‌شوند، ممکن است موجب تحریک زنان به تکرار خیانت شوند.
• مشکلات فردی و شخصیتی زن، گاهی برای تکرار خیانت، تحریک کننده هستند. به عنوان مثال زنانی که به دنبال هیجان در رابطه هستند، خود کم‌بینی شدید دارند، به دنبال تایید جذابیت از سوی اطرافیان می‌باشند و … می‌توانند خیانت را تکرار کنند.
• برخی جوامع در حال حاضر با تایید روابط جنسی نامحدود و نگرش منفی روی وفاداری و پای‌بندی به زندگی زناشویی، از عوامل تحریک کننده برای تکرار خیانت زن می‌باشند.
• وجود مشکلات شخصی، عاملی شناخته شده برای تحریک زنان به انجام تکرار خیانت می‌باشد. به عنوان مثال زنانی که تعهدی به رابطه ندارند یا در برقراری رابطه، تنوع طلب یا به دنبال ریسک هستند، ممکن است که به تکرار خیانت دست بزنند.
• هر چند، عوامل تحریک‌پذیری تکرار خیانت برای همه‌ی زنان یکسان نیستند، اما در صورتی که شرایط محیطی منجر به ایجاد فرصت برای دست زدن به خیانت شود، ممکن است تکرار خیانت توسط زنان، اتفاق بیفتد.

راهکارهای بازدارنده از تکرار خیانت زن

اگر به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تکرار خیانت هستید در ادامه به این راه‌کارها اشاره خواهد شد:
• بهترین راهکار برای حل معضلات جهان، صداقت است. در این راستا لازم است تا با گفتگوی صادقانه با همسرتان، نیازهای خود را در رابطه با او بگویید و از او بخواهید تا نیازهایش را در رابطه با شما، مطرح نماید.
رابطه جنسی ناموفق یکی از دلایل بسیار مهم در تکرار خیانت است. با تقویت رابطه‌ی جنسی خود بر پایه‌ی احترام، توجه، اعتماد و وفاداری، می‌توانید این عامل را برطرف نمایید. لازم است برای چندمین بار تاکید کنم که بیشترین آمار در خیانت زنان مربوط به “عدم ارضای زنان در روابط جنسی با شوهران” می‌باشد.
• تنها اطلاع داشتن از نیازها نمی‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند. برای همین لازم است تا به دنبال راه‌حل‌هایی برای برطرف نمودن نیازهای همسرتان باشید. با کمک روانشناسان خانواده حرفه‌ای، شما می‌توانید از راهکارهای علمی و عملی در جهت رفع این نیازهای همسرتان آگاهی یابید.
من به عنوان متخصص روانشناسی آماده‌ هستم تا در تمام مراحل زندگی بعد از خیانت زن، در کنار شما باشم تا با هم بتوانیم ضمن بررسی ریشه‌های مشکل، با تقویت مهارت‌های ارتباطی شما، از تکرار خیانت زن ممانعت به عمل آوریم.

[social_share]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *