فکر زیبا > خیانت همسر > دلایل خیانت زنان متاهل 

دلایل خیانت زنان متاهل 

ناراحتی، جرو بحث زن و شوه با هم به دلایل خیانت زنان متاهل

سلام، من اکرم نظرکرده، روانشناس و متخصص خانواده هستم. امروز می‌خواهم درباره‌ی علت خیانت زن که یکی از موضوعات بسیار مهم در علم روانشناسی است، با شما صحبت کنم.
خیانت یکی از علل اصلی جدایی زوج‌های امروزی است. اندیشمندانی که به بررسی علت خیانت زن می‌پردازند، معتقدند که یکی از اصلی‌ترین علل خیانت، عدم تعامل همسران با یکدیگر است.
آمارهای نگران کننده در ایران نشان می‌دهند که 90 درصد زوج‌های ایرانی نمی‌توانند با یکدیگر گفتگو کنند و هنگام شنیدن هر انتقادی، به جای پذیرفتن مشکل و حل آن، رفتارهای واکنشی شدیدی را از خود بروز می‌دهند. این برخورد غیر منطقی در دراز مدت می‌تواند منجر به خیانت شود. در ادامه هر آن‌چه ممکن است که زن را به سمت خیانت بکشاند، با هم بررسی خواهیم کرد.

خیانت زن از کجا شروع میشه

هنگام ریشه یابی خیانت، به دو گروه از عوامل اصلی برخورد می‌کنیم:
• عوامل فردی: این عوامل ناشی از مشکلات روانی هستند که ریشه در چگونگی سپری شدن دوران زندگی فرد (از کودکی تا حال حاضر) دارد.
• عوامل بیرونی: عوامل بیرونی موثر در خیانت، معمولا به نیازها باز می‌گردند. درباره‌ی مکانیسم عمل این عوامل می‌توان گفت، هر گاه تمام یا بخشی از نیازها مانند نیازهای جانی، مالی، امنیتی، روانی، شغلی، سیاسی، خانوادگی و اجتماعی برآورده نشود و شخص نتواند در فضایی امن، آن‌ها را بیان کند یا در صدد رفع آن‌ها برآید، کج‌روی‌های مختلف از جمله خیانت شکل می‌گیرد.
با این که می‌دانیم همه‌ی نیازهای بیرونی و فردی زن در خانواده تامین نمی‌شود، اما اگر تمام یا بخشی از نیازهای او، در زندگی زناشویی برآورده ‌نشود و فضای سالمی برای گفتگوی دو طرفه، بدون برخوردهای خشونت‌آمیز در خانواده وجود نداشته باشد، در دراز مدت، احتمال دارد که “خیانت زن” شکل بگیرد.
در این کشمکش دائمی میان زن و شوهر، کافیست نفر سومی پیدا شود که با شوهر متفاوت باشد و زن احساس کند او برخلاف شوهرش، دست و دلباز است. البته زود قضاوت نکنید منظور من از دست و دلباز بودن، فقط خرج کردن نیست! نفر سوم احتمالا با او با محبت بیشتری برخورد می‌کند، احساس همدلی را در او بر می‌انگیزاند و ممکن است به طور موقت نشان دهد که بهترین مرد در روی زمین است! در این صورت، احتمال خیانت بسیار زیاد می‌شود. البته باید متذکر شوم که خیانت در هر صورت و با هر دلیلی، عملی ناپسند است و زنان بسیاری هستند که در شرایط مشابه، توانسته‌اند با اندیشیدن صحیح، تعامل، صبر و وفاداری، بدون انجام عمل خیانت، جریان زندگی را به تدریج به مسیر صحیح بازگردانند.

ریشه خیانت زنان

مکانیسم عملکرد مغز انسان بسیار پیچیده است. در بررسی ریشه خیانت زنان، این گونه به نظر می‌رسد که عوامل بسیاری سبب ایجاد وسوسه‌های ذهنی در مغز می‌شود. به این ترتیب به دنبال پیروی از این وسوسه‌های ذهنی، احتمال خیانت افزایش خواهد یافت.
بیشتر زنانی که دست به خیانت می‌زنند، پس از خیانت پشیمان می‌شوند و می‌گویند “یک لحظه نفهمیدم چه شد!” البته من به عنوان روانشناس باید بگویم باید هر لحظه مراقب خودتان باشید و در همه‌ی لحظات بفهمید که چه می‌شود. اگر نمی‌توانید به نفس خود مسلط شوید، قبل از انجام هر عملی لازم است تا با گفتگو با روانشناسان، خود را از بودن در چنین شرایطی دور نگه دارید. در ادامه به بررسی ریشه خیانت زنان می‌پردازم:
• علت خیانت زن در برخی موارد، برای طلب لذت است. از آن‌جا که رابطه با همسر برای برخی از زنانی که به دنبال لذت هستند، عادی می‌شود، این گونه زنان برای دسترسی به لذت رابطه‌ی جنسی تازه، دست به خیانت می‌زنند.
• خیانت زن به دلیل ناکامی در ارضای نیازهای بنیادین در خانواده و در رابطه جنسی، مهم‌ترین علت خیانت زن محسوب می‌شود.
• علت خیانت زن در پاره‌ای از موارد، به دلیل اعتیاد جنسی است.
• گاهی ریشه و علت خیانت زن، برون گرایی بیش از حد او می‌باشد. برخی زنان در برخوردهای اجتماعی و برخورداری از تربیت بی قید و بند جنسی، خیانت را امری عادی تلقی می‌کنند.
• در بسیاری از زنانی که دارای شخصیت مرزی یا وابسته هستند، شدت یافتن این بیماری‌ها، علت خیانت زن به شمار می‌رود.
• گاهی علت خیانت زن به دلیل داشتن عزت نفس بیش از حد بالا یا پایین است. هر دو مورد، خود شیفتگی یا خودکم‌بینی به صورت افراطی در زنان، ممکن است سبب شکل‌گیری خیانت شود.
• در بسیاری از موارد نیز احساس نا امنی درباره‌ی خود، زنان را به خیانت وامی‌دارد. این گونه زنان به دنبال یک حمایت‌گر، هر چند کاذب، می‌گردند.و با او به سمت انجام خیانت پیش می‌روند.

زنان در چه سنی بیشتر خیانت میکنند

تحقیقات نشان می‌دهند که زنان در اوایل دهه‌ی 40 زندگی، بالاترین آمار خیانت را در کارنامه‌ی زندگی زناشویی به ثبت رسانده‌اند. همین آمارها نشان می‌دهند که خیانت زنان در این سن، برای ارضای حس کنجکاوی و یافتن یک تجربه‌ی تازه صورت می‌پذیرد. در سنین پایین‌تر، عواملی نظیر اعمال محدودیت‌های شدید در خانه‌ی پدر یا همسر، تنهایی، مشکلات اقتصادی شوهر، نا‌آگاهی و خامی سبب سوق دادن زنان به سمت خیانت می‌شود.

علت خیانت زنان متاهل

خیانت دیدن و در برخی مواقع خیانت کردن، از تلخ‌ترین تجربه‌های زندگی هر فرد به شمار می‌آید. پشت پا زدن به اعتماد افرادی که با آن‌ها لحظات مشترکی را گذرانده‌ایم، بسیار دشوار و غیر قابل تحمل است. اما با توجه به درصد بالایی از خیانت زنان و مردان می‌توان گفت که خیانت حتما به دلایلی صورت می‌پذیرد. از این رو بهتر است قبل از فکر کردن به ازمایش خیانت زن و اثبات آن، به ریشه‌یابی خیانت بپردازید.
از نظر احتمال خیانت کردن، در میان زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد اما دلایل زنان و مردان برای خیانت، یکسان نخواهد بود. در بررسی این موضوع که “چرا زن متاهل خیانت میکند؟” به دلایل زیر برمی‌خوریم:

اختلالات شخصیتی در زن

وجود اختلالاتی نظیر شخصیت مرزی، شخصیت وابسته و… از دلایل خیانت زنان متاهل به شمار می‌آید. اختلال افسردگی دو قطبی از مهم‌ترین اختلالات روان‌پزشکی است که سبب شکل‌گیری خیانت در زنان می‌شود. این اختلال دارای دو مرحله‌ی مختلف افسردگی و شیدایی است.

ناتوانی در مقابله با مشکلات

یک علت خیانت زن، ناتوانی در حل مشکلات است. برخی از زنان هنگامی که با مشکلات در خانواده مواجه می‌شوند، به دنبال یک حامی در بیرون از خانواده می‌گردند. به این ترتیب به محض این که فردی از جنس مخالف و به ظاهر دلسوز را می‌بینند، دچار لغزش می‌شوند و به خیانت دست می‌زنند.

مشکلات اقتصادی شوهر

با بروز مشکلات اقتصادی و عدم توانایی در تهیه مایحتاج مورد نیاز خانواده توسط شوهر، به طور ناخودآگاه، میزان احترام و محبت زن و شوهر کاهش می‌یابد. به این ترتیب با ایجاد خلل در یکدستی خانواده و سر گرفتن دعواهای مکرر، زمینه برای خیانت زن ایجاد می‌شود. از این رو یکی از دلایل خیانت زن در زندگی زناشویی، مشکلات اقتصادی به شمار می‌آید.

احساس تنهایی در زنان

بیشتر مواقع با ازدواج، تنهایی افراد پر نمی‌شود. وقتی ازدواج نتواند تنهایی فرد را پر کند، خشم، تلخی و پس زدن احساسی اتفاق می‌افتد. این واکنش‌های خود‌به‌خودی، به تنهایی می‌تواند موجب بیشتر شدن حس تنهایی شود. تنهایی سبب افسردگی و رفتارهای خود تخریبی مانند اعتیاد و خیانت می‌شود. یک علت خیانت زنان متاهل که با درصد بالایی در جوامع مختلف مشاهده می‌شود، احساس تنهایی شدید است.

فقدان رابطه جنسی پر شور

یکی از رایج‌ترین علل خیانت، فقدان رابطه جنسی رضایت‌مند است. از آن جا که معمولا گفتگو و تعامل زن و مرد در بیشتر خانواده‌ها، کاری دشوار است، ضروری خواهد بود تا با روانشناسان خانواده، مشکل خود را در میان بگذارید تا بتوانید با به‌کارگیری بهترین راه حل، این مسئله را از زندگی زناشویی خود حذف نمایید.

قبول داشتن زندگی بی بند و بار

زندگی زناشویی مانند یک گیاه، نیاز به رسیدگی و مراقبت دائمی دارد. هر زن یا مردی که نام خیانت را می‌شنود، از خود واکنش شدیدی نشان می‌دهد، بی توجه به این که خیانت هم برای خودش علت‌هایی دارد. قبول داشتن روابط آزاد و شرکت در شب نشینی‌های زننده و …، هم زنان و هم مردان را در تله‌‌های خیانت قرار می‌دهد. باید این اصل را بپذیرید که زندگی بدون پیروی از قواعد صحیح، با تاوان همراه خواهد بود. تاوان بی‌بند و باری در زندگی مشترک، خیانت است.

نداشتن روابط سالم در خانواده

داشتن رابطه‌ی محترمانه و قدردانی شوهر نسبت به زن، سبب قوام رابطه‌ی زن و شوهر می‌شود. به همان اندازه، نداشتن روابط سالم در خانواده سبب پراکندگی و عدم صمیمیت در کانون خانواده خواهد شد. این امر، یک علت خیانت زن در خانواده به شمار می‌آید.

عبور از دوران مجردی تحت کنترل شدید و محدودیت بالا

در جوامع امروزی، تربیت فرزندان تنها به محیط خانه بستگی ندارد. کودکان به دلیل ارتباط‌های گسترده با جوامع دیگر، از طریق فضای مجازی به دنیاهای متعددی تعلق می‌یابند. پدر و مادرانی که در دوران کودکی و مجردی فرزندان در خانه، محدودیت‌های شدیدی را اعمال می‌نمایند، معمولا با ازدواج فرزندان، نحوه جدیدی از زندگی فرزندان خود را مشاهده می‌کنند.
البته لازم به ذکر است معمولا این‌ دسته از پدران یا مادران بدون توجیه لزوم ایجاد محدودیت به فرزندان، فقط با روش تحکم، نظر خود را به فرزندان تحمیل می‌کنند. در چنین خانواده‌هایی، معمولا دخترانی که تحت محدودیت زیاد رشد یافته‌اند، در فضای باز خانه‌ی شوهر و بی‌توجهی همسر، امکان دارد به خود این حق را بدهند که خیانت کنند. در حقیقت این گروه از زنان با تصور “اشتباه بودن تمامی قوانین خانه‌ی پدر و همسر“، در دام خیانت گرفتار می‌شوند.

عدم ایجاد رابطه صمیمی با همسر

تحقیقات نشان می‌دهند زنان بسیار احساساتی هستند و اگر با شریک زندگی خود، رابطه‌‌ی عاطفی عمیق و صمیمی نداشته باشند، ممکن است به فکر تامین این نیاز از منبع دیگری بیفتند. به این ترتیب در گروه مردانی که فقط به کار خود فکر می‌کنند و موفق به ایجاد رابطه‌ی صمیمی با همسر خود نمی‌شوند، ممکن است احتمال چشیدن طعم خیانت زن بیشتر باشد. برای رفع سریع این موضوع لازم است تا با روانشناس خانواده صحبت کنید و راهکارهای لازم برای ایجاد یک رابطه‌ی گرم و صمیمی با همسرتان را بیاموزید.

علت خیانت زن به مرد

اگر می‌خواهید بدانید “چه چیزی باعث خیانت زن میشود؟” بهتر است در ابتدا به این موضوع فکر کنید که “شما به عنوان یک مرد در زندگی مشترک چه وظایفی دارید؟”. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره می‌کنم و لازم است که پس از مطالعه‌ی این وظایف، به خود نمره دهید. به این ترتیب شما می‌توانید ارزیابی کنید که “به عنوان یک مرد تا چه حد به وظایف‌تان عمل می‌کنید؟”

• باید بتوانید بی قید و شرط همسر خود را دوست داشته باشید. اگر قادر به چنین کاری نیستید و با صحبت با روانشناسان هم نمی‌توانید او را بی قید و شرط دوست داشته باشید، باید آگاه باشید که جدی‌ترین علت خیانت زن به مرد در زندگی مشترک شما و همسرتان وجود دارد.
• باید بد رفتاری را کاملا کنار بگذارید و خوش‌رفتار شوید. مطمئن باشید تحکم و بدرفتاری در زندگی مشترک امروزی به هیچ عنوان، کارآیی لازم را ندارد. در بسیاری از موارد، علت خیانت زن به مرد، بدرفتاری مردان ذکر شده است.
• حتما باید برای زن و فرزندان‌تان وقت بگذارید و لحظات با کیفیتی را در کنار زن و فرزندان خود سپری کنید. در این صورت شما جزئی از زندگی آن‌ها به شمار می‌آیید و مطمئن باشید در این صورت، هرگز علت خیانت زن، شما نخواهید بود.
• لازم است که حتما به شرایط جسمی و روحی همسرتان توجه داشته باشید. زنان دوست دارند ازجانب شوهران، پذیرفته شوند ویکی از اولین افراد مهم زندگی شوهرشان باشند.
• ضروری است که به درخواست‌های عاطفی همسرتان، توجه داشته باشید. سعی کنید در اسرع وقت، به انجام این درخواست‌ها رسیدگی نمایید. در صورتی که از عهده‌ی انجام برنمی‌آیید لازم است تا با یک گفتگوی دو طرفه، مشکل را حل و فصل کنید.
• یکی از وظایف مهم مرد در خانواده، ایجاد حس آرامش و امنیت است. اگر قرار باشد خود شما از بین برنده‌ی آرامش و امنیت در خانه باشید، شما به بزرگترین علت خیانت زن در خانه، تبدیل خواهید شد.
مجبورم با صراحت اعلام کنم که اگر از عهده‌ی این وظایف به درستی بر نمی‌آیید، احتمال این که طعم تلخ خیانت را بچشید، افزایش می‌یابد. اگر از عهده‌ی انجام بر نمی‌آیید، توصیه من به عنوان یک متخصص این است که از کمک روانشناسان خانواده بهره بگیرید.

علت خیانت زن به شوهرش

انسان موجودی است که برای ادامه‌ی حیات، نیاز به زیستگاهی سالم دارد. در صورت وجود چنین زیستگاهی، اکثر زنان می‌توانند به توانایی‌های بالقوه‌ی مثبت خود،در جامعه و خانواده پی برند. این حس خوب، بسیاری از افکار خیانت‌کارانه را در نطفه خفه می‌کند.
اما اگر جامعه و خانواده نتوانند نیازهای زن را مرتفع نماید، شکل‌گیری خیانت امکان‌پذیر می‌شود. پیداست که یک دلیل خیانت زن به شوهرش، خود شوهر است زیرا بخشی از تامین نیازهای زن به شوهر باز می‌گردد. هرگاه شوهر به وظایف خود آشنا نباشد و در دراز مدت، انجام وظایف خود را در قبال زن به فراموشی بسپرد، ممکن است زن، خیانت کردن را حق خود بداند.
در ادامه به برخی از وظایف شوهر در قبال همسر اشاره می‌نمایم:
• در صورتی که نمی‌توانید رابطه‌ی جنسی پرشوری داسته باشید، لازم است تا با همسر خود در مورد کیفیت رابطه‌ی زناشویی صحبت کنید. در واقع ضروری است تا به طور مرتب در جلسات دو نفره از رضایتمندی او در مورد رابطه‌ی خود بپرسید. اگر نقصی وجود دارد باید هر چه سریع‌تر با کمک روانشناسان خانواده، نقص خود را برطرف کنید.
• در صورتی که از عهده برطرف کردن مشکلات اقتصادی بر نمی‌آیید، لازم است تا همسر خود را با مشکلات اقتصادی خانواده، تنها رها نکنید. بهترین کار این است که با او صحبت نمایید و از او برای رفع مشکلات اقتصادی کمک بگیرید. در ادامه نیز ضروری است تا طرح‌های قابل اجرایی را برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی، ارائه دهید. صحبت با روانشناس متخصص، کمک زیادی به گذر از این مرحله‌ی پر خطر، می‌نماید.
• در صورت وجود اختلالات شخصیتی در همسرتان، نباید او را رها کنید. در این صورت لازم است تا با رسیدگی دارویی و توجه عاطفی، او را تحت حمایت بی چون و چرای خود قرار دهید. اگر غفلت کنید، خیلی زود دیر می‌شود و ممکن است شما هم به جمع شوهرانی بپیوندید که عذاب خیانت زن را تحمل می‌کنند.
• رابطه‌ای سالم با زن و فرزندان خود برقرار کنید. در این راستا لازم است تا با حفظ احترام متقابل و قدردانی از همسرتان، به او این اطمینان را بدهید که در کنار او حضور دارید و به سرنوشت افراد خانواده‌ی خود اهمیت می‌دهید.
• از خودتان شروع کنید و چرخیدن در فضای مجازی را در خانه متوقف کنید. صرف وقت و انرژی در فضای مجازی، یکی از علل جدی خیانت به شمار می‌آید. شما به عنوان شوهر و پدر لازم است تا مانع از ورود هر نوع فکر بی‌بند و بار به حریم خانواده شوید.
• تنهایی زنان، زنگ خطری برای کلید خوردن طرح خیانت است. وظیفه‌ی شما به عنوان یک شوهر، جلوگیری از ایجاد حس تنهایی مطلق برای همسرتان است.
من به عنوان متخصص روانشناسی و فردی که مدت‌هاست که در زمینه خیانت به مطالعه مشغول هستم، به عنوان آخرین توصیه لازم است که تاکید کنم، درمان بیشتر بیماری‌های عاطفی و روانی، ابراز محبت است. بنابراین لازم است تا با زن و فرزندانتان دوست باشید و تنها از راه دوستی و محبت است که می‌توانید فکر خیانت را از زن و فرزندانتان دور کنید.
اگر قادر نیستید الگوی شخصیتی خود را تغییر دهید، می‌توانم به شما در این مسیر کمک کنم تا هر چه زودتر بتوانید الگوی رفتار سالم را در خانواده‌ی خود نهادینه کنید.

[social_share]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *