فکر زیبا > خیانت همسر > خیانت همسر و 8 راهکار روانشناسی

خیانت همسر و 8 راهکار روانشناسی

خیانت همسر و 8 راهکار روانشناسی

سلام، من اکرم نظرکرده، متخصص روانشناسی هستم و می‌خواهم در رابطه با خیانت همسر و راهکارهایروانشناسی در این زمینه، با شما عزیزان صحبت کنم. البته لازم به ذکر است که بیشتر گفتگوی ما، بر محور خیانت زنان قرار گرفته است.

در بررسی جامع خیانت زن به همسر لازم است به موارد بسیاری از ناگفته‌های خیانت زن به شوهر از نظر روانشناسی بپردازم تا شاید با توجه به موارد مختلف بتوانم چند راهکار روانشناسی برای مقابله‌ی صحیح‌تر با موضوع خیانت همسر، ارائه دهم.

مشاوره روانشناسی خیانت همسر

اگرچه خیانت در بیشتر جوامع، امری بسیار ناپسند به شمار می‌آید، ولی با تدابیر بسیار روانشناسی و جامعه شناسی هم شاید نتوان از وقوع صد در صد آن جلوگیری نمود. به نظر می‌رسد در جوامع کنونی، خیانت بخشی جدا نشدنی از زندگی زوجین است.

خیانت به قدری زشت و ناپسند است که هنوز هم بسیاری افراد ترجیح می‌دهند پس از پی بردن به خیانت همسر، بدون رسانه‌ای کردن مطلب در بین اعضای خانواده، به عنوان اولین و  بهترین راهکار برای درمان آن، به یک مشاور روانشناس در زمینه خیانت مراجعه نمایند.

روانشناس حرفه‌ای پس از تعیین کیفیت رابطه زوج و ارزیابی میزان خیانت، دلایل بروز خیانت زن به مرد را ریشه‌یابی می‌نماید. تنها در این صورت است که می‌توان با در نظر گرفتن عواقب خیانت زن به شوهرش، برای ادامه دادن زندگی مشترک یا اتمام آن، تصمیم صحیحی را اتخاذ نمود.

مشاور روانشناسی خیانت با ارائه‌ی راهکارهایی به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی را که سبب  بروز خیانت زن به شوهر شده است را بشناسید و با حل آن‌ها بتوانید (البته در صورتی که ادامه‌ی رابطه به صلاح‌تان باشد)، زندگی مشترک خود را بازسازی نمایید.

مشاور روانشناسی با بررسی دقیق انواع خیانت از جمله خیانت زن به شوهر از نظر روانشناسی، به شما کمک می‌کند تا در صورتی که اتمام رابطه، بهترین تصمیم باشد، با کم‌ترین آسیب بتوانید به رابطه خود با زن خیانتکار پایان دهید وبه مناسب‌ترین صورت ممکن، با جدایی از همسرتان کنار بیایید.

مشاوره تلفنی خیانت همسر

در دنیای امروز، مسائل زناشویی و خانوادگی، بسیار پیچیده شده‌اند و این گونه به نظر می‌رسد که حضور متخصصان در بطن زندگی افراد، بسیار ضروری است. در زمان مواجهه با خیانت، هر تصمیم اشتباهی می‌تواند تا مدت‌ها فرد را دچار عواقب نامطلوبی نماید. در این راستا با یک ارتباط تلفنی خیلی سریع با مشاورین حرفه‌ای خانواده می‌توانید در انواع چالش‌ها، از بهترین راهکارهای مشاوران مجرب برای مدیریت بحران استفاده کنید.

مشاوره حضوری خیانت همسر

اگر زوج درگیر در چالش خیانت، نیاز به فضایی امن و احساس آرامش برای طرح و حل مشکلات خود داشته باشند، می‌توانند از گزینه مشاوره حضوری با تعیین وقت قبلی استفاده نمایند. مشاوره حضوری فرصتی به شما خواهد داد تا به صورت مستقیم به بررسی عمیق‌تر مسائل خود بپردازید.

مشاوره آنلاین خیانت همسر

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، مشاوره آنلاین بهترین گزینه برای حل و فصل مسائل زناشویی به شمار می‌آید. با امکان مشاوره آنلاین می‌توانید از برترین مشاوران خانواده در هر جای ایران، در حالی که در خانه‌ی خود هستید، مشاوره دریافت نمایید. دریافت این مشاوره نیازی به حضور فیزیکی شما در کلینیک مشاوره ندارد.

نشانه های خیانت

پس از تجربه خیانت، بیشتر افراد، تحت تاثیرات عاطفی و روانی متفاوتی قرار می‌گیرند و این امر سبب ایجاد تغییر حالاتی در رفتار آن‌ها می‌شود. تغییر حالت‌ها در زنان و مردان خیانتکار، در برخی از موارد کاملا مشابه و در برخی دیگر، متفاوت می‌باشد.

در ادامه به برخی از تغییر حالات مرد بعد از خیانت، اشاره می‌شود:

  • افسردگی
  • سردی و بی‌تفاوتی نسبت به همسر
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس ترس
  • عدم اطمینان در روابط آینده
  • در جستجوی یافتن راه‌حل برای بازسازی روابط خود

البته من به عنوان یک مشاور روانشناس خانواده، تاکید می‌کنم که این تغییر حالات را نمی‌توان به طور قطع مربوط به خیانت مردان دانست. جالب است بدانید که زنان پس از خیانت با تغییر حالات وسیع‌تری نسبت به مردان، مواجه می‌شوند. برخی از تغییر حالات زن بعد از خیانت را می‌توان به صورت زیر جمع‌بندی نمود:

  • میل به جذاب‌تر کردن خود
  • دیر آمدن به منزل هنگام ترک محل کار
  • فراموش کردن وظایف خود در خانه
  • ایجاد نشانه‌هایی از بیماری‌های مقاربتی
  • نداشتن میل جنسی و رابطه با همسر
  • نشان دادن رفتارهای مشکوک
  • گذراندن اوقات بسیار زیادی از روز در فضای مجازی
  • عدم رسیدگی مانند قبل به فرزندان
  • ایجاد دعواهای مکرر با همسر

در بسیاری از زنان خیانتکار، پشیمانی و افسردگی هم از نشانه های خیانت زن به شمار می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر از 15 نشانه خیانت زن را می‌توان در زنان خیانتکار مشاهده نمود. اما در برخی از زنان، این نشانه‌ها، بدون این که عمل خیانت اتفاق افتاده باشد هم ممکن است دیده شوند. از این رو نمی‌توان فقط با مشاهده‌ی این نشانه‌ها به طور قطع به وجود خیانت زن پی برد.

علت خیانت

با تحقیقات وسیعی که در زمینه خیانت انجام شده است، یکی از اصلی‌ترین علت خیانت زنان را به عدم درک صحیح افراد از یکدیگر نسبت می‌دهند. بررسی‌ها نشان داده است که همسران نمی‌توانند با یکدیگر گفتگوی مسالمت‌آمیز داشته باشند. این عدم تعامل همسران با یکدیگر، در ایران به طور گسترده، علت اصلی خیانت زن ایرانی به شمار می‌آید. با توجه به این که درصد بالایی از زوج‌ها در ایران:

  • نمی‌توانند مشکلات خود را با گفتگو حل و فصل نمایند.
  • در صورت طرح هر انتقادی، مشکل موجود را نمی‌پذیرند.
  • مهارت لازم برای حل مشکل را ندارند و فقط با پرخاش کردن به یکدیگر، از زیر بار حل مشکل، شانه خالی می‌کنند.
  •   شانس بازسازی روابط را با برخورد‌های مکرر غیر منطقی، برای خود از بین می‌برند.

از این رو، می‌توان این گونه بیان کرد که عدم تعامل صحیح زن و شوهر و نا امیدی برای بهبود روابط، در دراز مدت، می‌تواند علاوه بر خیانت مردان، منجر به خیانت زن شوهر دار شود.

علت خیانت زنان

در بررسی ریشه خیانت زنان، در ابتدا عواملی سبب ایجاد وسوسه‌های ذهنی در مغز می‌شوند. در صورت پیروی زن از این وسوسه‌ها، احتمال خیانت زن افزایش می‌یابد. تحقیقات جامعی که در سطح گسترده‌ای از جوامع صورت گرفته است، علت خیانت زن را در موارد زیر جمع‌بندی نموده‌اند:

  • برخی از زنان برای کسب لذت، خیانت می‌کنند. برای این‌دسته از زنان، رابطه با شوهر به تدریج هیجان خود را از دست می‌دهد و وسوسه‌های ذهنی، آن‌ها را برای دسترسی به یک رابطه جذاب جدید، وادار به خیانت به همسر می‌نمایند.
  • خانه، محلی امن برای برآورده شدن نیازهای بنیادی افراد می‌باشد. یکی از این نیازهای بنیادی، رابطه لذت‌بخش جنسی با همسر است. ناکامی در ارضای این نیاز، از اصلی‌ترینعلت خیانت زن خواهد بود.
  • وجود مشکلات اقتصادی شوهر و عدم به‌کارگیری تدابیر لازم برای رفع آن‌ها توسط او، برای برخی از زنان علت ارتکاب خیانت به شمار می‌آید.
  • رفتار خشونت‌آمیز مردان در خانه یکی از علت‌های اصلی خیانت زنان است.
  • گاهی مشاهده می‌شود که زن، مبتلا به اعتیاد جنسی است. این مشکل سبب می‌شود که مرد از عهده تمایلات همسرش بر نیاید و زن دست به خیانت بزند. در صورت برخورد با چنین موضوعی، لازم است تا قبل از پیچیده‌تر شدن مشکل، حتما با مشاور خیانت جنسی گفتگو نمایید. مشاور متخصص، شما را با راهکارهایی جهت درمان این اعتیاد آشنا می‌سازد.
  • علت خیانت زنان در پاره‌ای از موارد، تربیت بی قید و بند جنسی آنان است. آمارها نشان می‌دهند که با پیشرفت صنعتی جوامع امروزی، این نوع خیانت رو به افزایش است.
  • در بسیاری از موارد، وجود برخی بیماری‌های نهفته در زنان، سبب شکل‌گیری خیانت می‌شود. آمارها نشان می‌دهند زنانی که دارای شخصیت مرزی هستند ممکن است با احتمال بیشتری دست به خیانت بزنند. گاهی داشتن عزت نفس بیش از حد بالا یا پایین (خود شیفتگی  یا خودکم‌بینی افراطی)، دلیلی بر خیانت زنان می‌باشد.
  • در پاره‌ای از موارد، خیانت زن به دلیل احساس نا امنی درباره‌ی خود، می‌باشد. برخی از مردان ایرانی به دلیل تربیت سنتی مادران، پس از ازدواج، قادر به ایجاد تعادل صحیحی برای توزیع علاقه‌ی خود میان مادر و همسرشان نیستند. اغلب پس از مطرح کردن این نیاز توسط زن، مردان به جای حل مشکل، با خشونت با زنان خود برخورد می‌کنند. این رفتار ممکن است زنان را به دام خیانت بیندازد زیرا چنین زنانی به دنبال یک حمایتگر به جز شوهر، می‌گردند.

به جز موارد ذکر شده، برخی زنان به علت ارضای حس کنجکاوی و یافتن یک تجربه‌ی تازه، اعمال محدودیت‌های شدید در خانه‌ی پدر یا همسر، تنهایی، نا‌آگاهی و … دست به خیانت می‌زنند.

من به عنوان کارشناس مشاوره خانواده، امید دارم با شناسایی مواردی که مسیر را برای شکل‌گیری خیانت، هموار می‌سازد، تا جایی که ممکن است، از وقوع این حادثه‌ی شوم برای همسران جلوگیری نمایم. خیانت همسر با از بین بردن کانون گرم خانواده، زمینه‌ی مناسبی را برای ایجاد آسیب‌های جدی به فرزندان، فراهم می‌کند. در ادامه به بررسی علت خیانت مردان خواهیم پرداخت.

علت خیانت مردان

آمارهای رسمی حکایت از آن دارند که مردان متاهل با 60 درصد خیانت، نسبت به آمار 40 درصدی خیانت در زنان، در خیانت پیشرو هستند. پژوهش‌های روانشناسی و جامعه شناسی علت خیانت در مردان را به موارد زیر نسبت می‌دهند:

  • اصلی‌ترین علت خیانت مرد به زن، عدم رضایت از ازدواج، زندگی جنسی و برآورده نشدن نیازهای عاطفی است.
  • برخی از مردان به دلیل انتقام گرفتن از زن خود، دست به خیانت می‌زنند.
  • عده‌ای از مردان به دنبال برگرداندن حس استقلال فردی خود، لازم می‌دانند به همسرشان خیانت کنند.
  • به دلیل خودخواهی، برخی از مردان می‌توانند بدون پشیمانی و احساس عذاب وجدان، به همسران خود خیانت نمایند.
  • برخی از مردان به دلیل گذراندن دوران کودکی سخت و زخم‌های درمان نشده از این دوران، دست به خیانت می‌زنند. برای این مردان، خیانت، به عنوان مرحمی بر زخم‌های کهنه‌ی آنان به شمار می‌آید.
  • نداشتن اعتماد به نفس در مردان سبب می‌شود به محض القا‌ی احساس قدرت، جذابیت و … توسط نفر سوم، همزمان با بالارفتن اعتماد به نفس، خیانت شکل بگیرد.
  • مردان در صورت وجود یک محیط نامطلوب خانوادگی و کمبود عشق، ممکن است دست به خیانت بزنند.
  • در برخی از موارد، مشاهده شده است که مردان، حتی به دلیل شرایط نامطلوب محیط کاری خود، به همسرشان خیانت کرده‌اند.
  • مردان در صورتی که در موقعیت و فرصت مناسب برای خیانت قرار گیرند، احتمال ایجاد انگیزه خیانت برای‌شان افزایش می‌یابد. این موضوع برای مردان دارای عزت نفس پایین از احتمال بیشتری برخوردار می‌باشد. از این رو در آموزه‌های مراقبتی و دینی، معمولا مردان و زنان، از قرار گرفتن در محیط‌های خلوت، منع می‌شوند.
  • برای بسیاری از مردان، اشتیاق به تنوع‌طلبی در رابطه جنسی، سبب انجام خیانت می‌شود.
  • هر گونه عصبانیت، مشاجره، بی‌توجهی و بی‌میلی زن به شوهر، ممکن است مردان را در مسیر ارتکاب خیانت قرار دهد.
  • بد نیست بدانید، برخی از مردان ممکن است برای پایان دادن به رابطه زناشویی خود از خیانت بهره ‌بگیرند.

مراحل خیانت

معمولا مردان پس از این‌که به خیانت زنان خود پی می‌برند، از خود سوال می‌کنند “زنم بهم خیانت کرده چیکار کنم؟”  این مردان اگر با مراحل خیانت زنان آشنا باشند، می‌توانند به کمک مشاوران خانواده، در اولین مرحله‌ی خیانت، با ایجاد سدی محکم، جلوی پیشرفت سایر مراحل خیانت زنان را بگیرند. در ادامه با مراحل مختلف خیانت آشنا می‌شویم.

مرحله اول خیانت

معمولا خیانت با به پوچی رسیدن در زندگی زناشویی ، آغاز می‌شود. در این مرحله، افراد مستعد خیانت، احساس می‌کنند که چیزی در زندگی مشترک آن‌ها وجود ندارد. احساسی درونی دائما به آن‌ها القا می‌شود که هر آن‌چه که از یک زندگی زناشویی کامل انتظار داشته‌اند، به دست نیاورده‌اند. در ادامه، به تدریج، علاقه و میل جنسی خود را به همسر از دست می‌دهند و تمایلی به برقراری رابطه با او ندارند. این افراد معمولا با این که میل جنسی دارند، حاضر به برقراری ارتباط جنسی با همسر خود نیستند.

مرحله دوم خیانت

در این مرحله از خیانت، بسیاری از افراد همراه با ایجاد رابطه جنسی، عاطفی یا هر دو، احساس گناه و پشیمانی زیادی را تحمل می‌کنند. برخی از آنان سعی می‌کنند این تجربه را پشت سر بگذرانند، اما فراموش کردن آن بسیار مشکل است.

این افراد برای جبران اشتباه خود، سعی می‌کنند با توجه بیشتر به همسر و فرزندان، از خود چهره‌ای بهتر بسازند. بیشتر این افراد با گذشت زمان، رفتار خود را در مورد خیانت توجیه می‌کنند و ممکن است دوباره دست به خیانت زنند.

مرحله سوم خیانت

در  مرحله‌ی سوم خیانت، فرد به مواد شیمیایی آزاد شده در مراحل اولیه رابطه‌ی خود، معتاد شده است. افراد در این مرحله، معمولا در دو راهی سختی قرار می‌گیرند زیرا مجبور به انتخاب زندگی زناشویی یا معشوق خود هستند. افراد خیانتکار در این مرحله از خیانت با این که به طلاق فکر می‌کنند اما قادر به پایان دادن به زندگی زناشویی خود نیستند.

برخی زنان خیانتکار در این مرحله با نشان دادن میل به طلاق، همسر را متقاعد می‌کند که همه مشکلات ناشی از او می‌باشد. آن‌ها به مرد می‌قبولانند در صورتی که زمان بیشتری را صرف خانواده کند، ممکن است وضعیت بهتر شود. زنان با این کار، زمان می‌خرند تا با محکوم کردن شوهر خود و رهایی از محدودیت‌های ازدواج، فرصت بیشتری برای معاشقه با معشوق خود داشته باشند.

مرحله چهارم خیانت

در مرحله چهارم، افراد خیانتکار به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • افرادی که با حفظ رابطه جدید خود، به زندگی زناشویی ادامه می‌دهند.
  • افرادی که با انتخاب طلاق، راه خود را از همسر و فرزندان جدا می‌سازند. گروهی از این افراد با معشوق خود ازدواج می‌کنند. برخی هم به تجربه چندین بار ازدواج دست می‌یابند. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اکثر این افراد در طول زندگی خود، با احساس پشیمانی و گناه از رها کردن همسر و فرزندان خود زندگی می‌کنند.

انواع خیانت

درمان خیانت همسر

به عقیده روانشناسان خیانت، بسیاری از رفتارهای زوجین در زندگی زناشویی (مانند اولویت بخشیدن به خواسته‌ها و نیازهای خود، قدردان نبودن، حمایت نکردن همسر، دروغ گفتن به شریک زندگی و …) از انواع خیانت به همسر می‌باشند. اما من در ادامه به بررسی انواع خیانت زن و مرد (خیانت کلامی، عاطفی، فیزیکی غیر جنسی و فکری) می‌پردازم. (البته می‌توان از انواع دیگر خیانت مانند خیانت فرصت طلب، اجباری، یادآور و تضاد عاشقانه نیز نام برد).

خیانت کلامی

خیانت تنها به داشتن رابطه جنسی با غیر شوهر یا زن، ختم نمی‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند، فقط داشتن رابطه جنسی با یک نفر سوم، خیانت به همسر به شمار می‌آید و به دلیل داشتن این طرز تفکر، درگیر روابط خارج از ازدواج می‌شوند. این افراد، نیازها و کمبودهای عاطفی خود را با فرد دیگری به اشتراک می‌گذارند و از طریق گفتگو و کلام، به خیانت به همسر خود مشغول می‌شوند.

این افراد معمولا با نفر سوم راحت صحبت می‌کنند و به خیال آن‌که نفر سوم به حرفشان گوش می‌دهد، موضوعات مختلف را از همسرشان پنهان می‌کنند. به خاطر داشته باشید اگر شما هم درگیر چنین رابطه کلامی با نفر سوم هستید، در حال خیانت به همسرتان می‌باشید. بهتر است با در میان گذاشتن این مشکل با روانشناس خانواده، هر چه زودتر خود را از این دام برهانید.

خیانت عاطفی

خشونت مردان در بسیاری از موارد، مشکلات بسیاری را برای افراد خانواده، ایجاد می‌کند. خشونت مردان با همسرشان ممکن است به خیانت عاطفی زن، منجر شود. مردان خشن که به احساسات زن خود توجه ندارند، سبب می‌شوند تا زن به دنبال فردی باشد تا از نظر عاطفی و احساسی، او را درک کند.

معمولا این درگیری عاطفی با نفر سوم، حتی اگر بدون تماس جنسی باشد، زندگی مشترک زوج را با خطر بزرگی روبه‌رو می‌سازد. البته برخی مردان نیز به دلیل عدم برآورده شدن نیازهای عاطفی خود در خانواده به فرد دیگری به جز همسرشان پناهنده می‌شوند. به محض برخورد با چنین مشکلی در خانواده لازم است تا با مشاورین خیانت مشورت کنید. این مشاوران متخصص، راهکارهایی را برای تغییر رفتار شما پیشنهاد می‌کنند تا با ارائه‌ی مدیریت صحیج بتوانید مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

خیانت فیزیکی غیر جنسی

زمانی که یک مرد و زن با زندگی مجردی خداحافظی می‌کنند، متعهد می‌شوند که همدیگر را در زمانی معین، از نظر عاطفی و جنسی، حمایت و پشتیبانی کنند. در این میان، اگر فردی به هر دلیلی برای رفع نیازهای خویش، به فرد سومی خارج از این رابطه دو نفره، رجوع نماید، دست به خیانت زده است.

بی وفایی و خیانت تنها از طریق ارتباط جنسی صورت نمی‌گیرد. ممکن است خیانت تنها از طریق لمس و بدون ارتباط کامل جنسی بین زن یا مرد خیانتکار با نفر سوم ایجاد شود. در این صورت، افراد در خیانت فیزیکی غیر جنسی درگیر می‌شوند. این خیانت هم به اندازه خیانت فیزیکی جنسی، اثرات سویی بر روابط زن و شوهر خواهد داشت و به همان اندازه، زشت و نکوهیده به شمار می‌آید.

خیانت فکری

خیانت فکری نوعی خیانت است که فرد با این‌که با همسرش در رابطه می‌باشد، اما در ذهن خود به دنبال ارتباط با افراد دیگری است. در این نوع از تجربه خیانت زن یا مرد، خیانکار، فرد دیگری را غیر از زن یا شوهر خود دوست دارد و بیشتر لحظات زندگی خود را با او می‌گذراند.

از این رو در آموزه‌های دینی بیشتر به پوشش زنان و مردان اشاره می‌شود. ممکن است مردان یا زنان در خیابان عاشق فردی شوند و در تصورات‌شان با او معاشقه کنند و به این گونه، خیانت فکری برایشان شکل بگیرد. البته تحمل خیانت زن یا مرد حتی به صورت فکری بسیار دشوار است. این نوع از خیانت حتما باید توسط یک متخصص روانشناسی خانواده، مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا ممکن است در نهایت با تکرار خیانت زن و مرد، کانون زندگی از هم بپاشد.

خیانت در دوران نامزدی

خیانت در دوران نامزدی یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای هر فردی می‌تواند به وقوع بپیوندد. معمولا خیانت مرد یا خیانت زن قبل از ازدواج ، از طرف فردی صورت می‌گیرد که تمام رویاها و آرزوهای شما برای او برنامه‌ریزی شده است. این موضوع هیچ‌گونه توجیهی ندارد و با نشانه‌هایی می‌توان به آن پی برد:

  • بی‌توجهی به نامزد
  • دوری از نامزد
  • عدم علاقه به ادامه روند ازدواج
  • عدم علاقه به اختصاص زمان برای نامزد
  • عدم تلاش برای رفع مشکلات رابطه
  • ایراد گرفتن از ظاهر، اندام، رفتار و خانواده نامزد

نشانه های خیانت در دوران نامزدی

توجه داشته باشید وجود برخی نشانه‌ها، زنگ خطری جدی برای وجود یک علاقه یک طرفه، برای هر یک از نامزدها، پیش از ازدواج به شمار می‌آید. داشتن علاقه‌ی یک‌طرفه‌ی شما در ازدواج معمولا در دوران نامزدی و پس از عقد، احتمال شکل‌گیری خیانت را برای شریک زندگی مورد نظرتان چند برابر خواهد کرد.

اگر در دوران نامزدی خود، با چنین علائمی روبه‌رو هستید، حتما لازم است تا قبل از انجام هر اقدامی، به روانشناسان خیانت مراجعه نمایید تا با بررسی کامل جوانب مختلف، بتوانید زندگی آینده خود را بر پایه‌ی اصولی‌تری طراحی نمایید.

برای خیانت جنسی زن یا مرد در دوران نامزدی، چند دلیل مهم وجود دارد که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در مواقع لازم، با برخورد مناسب، مسیر زندگی خود را به درستی تعیین کنید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اگر نامزدتان شما را دائم با دیگران مقایسه می‌کند، ممکن است دست به خیانت بزند. این امر یکی از دلایل مهم خیانت زن در دوران نامزدی است.  
  • اگر در دوران نامزدی رفتار صمیمانه او سبب از بین بردن تنهایی شما نشده است، امکان شکل‌گیری خیانت از طرف او، وجود دارد.
  • اگر نامزد قابل اعتمادی ندارید و او همواره به دنبال آشنایی با افراد دیگر است، بهتر است نامزدی خود را لغو کنید. چنین فردی آمادگی انجام هر شیطنتی را دارد. در دوران نامزدی، هر چند نباید رابطه‌ی جنسی داشته باشید، ولی می‌توانید او را به داشتن یک رابطه گرم در آینده، دلخوش نمایید.
  • اگر نامزدتان فردی غیرقابل اعتماد است و نمی‌توانید روی او به عنوان یک فرد قابل احترام، حساب باز کنید، احتمال سرزدن خیانت از طرف او با احتمال بیشتری وجود خواهد داشت.

اگر به رفتار، شخصیت و خانواده نامزد خود توجه نکنید، انتظار داشتن یک زندگی خوب پس از ازدواج، ممکن است برای شما دست نیافتنی باشد.

من به عنوان یک روانشناس متخصص در درمان خیانت زن و مرد، به شما توصیه می‌کنم که نامزد خود را در دوران نامزدی به دقت زیر نظر بگیرید و در صورتی که با یک یا چند اخلاق ناپسند، نامزدتان روبه‌رو شدید، که از صمیم قلب با آن مخالفید، اصراری به ادامه‌ی مسیر با چنین فردی نداشته باشید زیرا معمولا نامزدی که در دوران نامزدی به بسیاری از اصول صحیح تعاملات اجتماعی پایبند نیست، پس از ازدواج نیز با احتمال بیشتری ممکن است خیانتکار از آب در بیاید.

خیانت در دوران عقد

این حق هر کسی است که نظاره‌گر شیرین‌ترین لحظات زندگی در دوران عقد خود باشد. هر چند این دوران با به چالش کشیدن مهارت تعامل مناسب زوج با یکدیگر، توانایی حل مشکلات، همکاری، تعهد و پذیرش آن‌ها همراه است، اما این لحظات شیرین می‌تواند تحت تاثیر روابط اشتباه و نا‌به‌هنجار، منجر به ایجاد اختلاف و نزاع شود.

از دست رفتن اعتماد به طرف مقابل، دروغ‌گویی، روابط نامشروع، پنهان کاری و … از جمله‌ی عوامل نام‌برده است. اما سخت‌ترین رویدادی که می‌تواند این لحظات شیرین را به کابوسی تلخ تبدیل نماید، خیانت به همسر است.  خیانت زن در دوران عقد، بسیار وحشتناک‌تر از هر عامل دیگری، می‌تواند برای مردان، دوران عقد را به کابوسی ترسناک مبدل سازد.

علت وقوع خیانت در دوران عقد

اگر به دنبال علت وقوع این حادثه هستید، باید بدانید که ابتدا مواردی سبب اختلاف در دوران عقد می‌شوند، مانند:

  • عجله در برگزاری مراسم عقد، پیش از آشنایی و انجام تحقیقات لازم.
  • طولانی شدن بیش از حد زمان عقد به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم امکانات مالی.
  • ویژگی‌های اخلاقی هر یک از زوج‌ها مانند دروغ‌گویی و عدم صداقت در بازگو کردن اطلاعات مهم قبل از عقد.
  • ارزش دادن به رسم‌ها و آیین‌های غلط قبل از انجام عقد و توقع برگزاری همه‌ی آن‌ها از طرف خانواده داماد.
  • ایجاد روابط دورادور در دوران نامزدی به جای روابط اصولی برای شناخت در دوران عقد.
  • عمل نکردن به انتظارات و تعهداتی که در دوران نامزدی از طرف هر یک از طرفین قول داده شده است.
  • دخالت بیش از حد خانواده‌ها در امور مربوط به زن و شوهر در دوران عقد.

در پی این اختلافات، که سبب گستردگی شکاف میان زوج می‌شود، خیانت در دوران عقد با هر یک از علت‌های زیر شکل می‌گیرد:

  • ایجاد حس تحمیلی بودن ازدواج به جای انتخابی بودن آن، در هر یک از دو طرف
  • پشیمانی هر یک از دو طرف از انتخاب خود
  • برطرف نشدن نیازهای عاطفی
  • برآورده نشدن انتظارات هر یک از دو طرف
  • تنوع طلبی فرد در ایجاد رابطه با جنس مخالف
  • وجود برخی اختلالات شخصیتی در هر یک از دو طرف

گاهی دعواهای دوران عقد به کتک‌کاری و برخوردهای بسیار خشونت‌بار تبدیل می‌شود. توصیه‌‌ی من و همه‌ی روانشناسان خانواده این است که چشم‌های خود را قبل از ورود به روابط زناشویی کاملا باز کنید و با چشم بسته انتخاب نکنید. اما پس از انتخاب و ورود به زندگی زناشویی، به هر دلیل بی اهمیتی، کانون گرم خانواده‌ی خود را متلاشی نکنید.

درمان خیانت

در ادامه، راهکارهایی را برای درمان خیانت پیشنهاد می‌کنم. البته بسیاری از این راهکارها هم برای درمان خیانت زن، هم برای درمان خیانت مرد، کاربرد دارند:

  • ابتدا واقعیت خیانت را بپذیرید.
  • برای بهبود رابطه‌ی خود، تلاش کنید.
  • به خودتان و شریک زندگی‌تان، زمان دهید.
  •  احساسات خود را نسبت به خیانت بشناسید. این احساسات شامل ترس، خشم، غم و … هستند و لازم است که احساسات خود را به طور کامل درک کنید.
  • برای مشاوره فردی، سریع اقدام نمایید. درمان‌گری را انتخاب کنید که بدون قضاوت به حرف‌های شما گوش دهد و به شما کمک کند.
  • قبول کنید که با زوج درمانی، بسیاری از مشکلات مربوط به خیانت، قابل حل است.
  • اگر متخصص درمانگر شما تشخیص داد که شما نیاز به درمان گروهی دارید، برای این نوع از درمان، اقدام نمایید.
  • برای درمان خیانت مردان حتما باید با آن‌ها گفتگو کرد (گفتگو با مردان ممکن است به تخصص بیشتری نیاز داشته باشد). این کار را حتما با کمک یک روانشناس خیانت انجام دهید تا بتوانید نتیجه‌ی بهتری کسب نمایید.

البته درمان خیانت در روانشناسی کمی پیچیده‌تر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که توسط روانشناس باید مورد بررسی قرار گیرد از جمله:

  • خیانت به چه میزان بر رابطه زوج تاثیر گذاشته است؟
  • طرفین تا چه حد به ادامه رابطه مایل هستند؟
  • آیا طرف خیانتکار، مسئولیت کار خود را می‌پذیرد و برای جبران آن تلاش می‌کند؟

با کمک روانشناسان خیانت می‌توانید احساس سرزنش خود را بررسی نمایید، برای بازسازی عزت نفس خود تلاش کنید و راهبردهای سالم را برای مقابله با احساسات منفی یاد ‌بگیرید.

بخشش خیانت همسر

خیانت یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های زندگی هر فرد به شمار می‌آید. پس از خیانت، دیوار اعتمادی که به همسرتان داشته‌اید به یکباره فرو می‌ریزد و در واقع، زندگی بعد از خیانت همسر،دگرگون می‌شود.

شاید با دانستن این که چند درصد از زنان متاهل خیانت میکنند، به این موضوع پی ببرید که افرادی هستند که ترجیه داده‌اند خیانت همسرانشان را ببخشند. لازم به ذکر است که طبق آمار، 40 درصد از زوج‌های متاهل به خیانت دست می‌زنند. با توجه به این که از هر صد نفر این زوج‌ها، 60 نفر مرد و 40 نفر زن می‌باشند، با یک حساب و کتاب ساده می‌توانید درصد خیانت زنان متاهل را برآورد کنید.

فرد خیانتکار در حالت‌های مختلف روانی و عاطفی قرار می‌گیرد. او احساساتی مانند ترس، نگرانی، از بین رفتن امنیت، نا امیدی و از بین رفتن اعتماد خود را در دیگران تجربه می‌کند. از طرفی شریک زندگی فرد خیانتکار، با انواع صدمه روحی و روانی رو‌به‌رو می‌شود و در حالی که ذهنش مملو از سوال‌های بی‌جواب است، دائم به فکر تلافی کار همسرش خواهد بود.

در چنین شراطی، بهترین کار این است که بدون مشورت با روانشناس خانواده، دست به هیچ عملی نزنید. میدانم که این کار بسیار دشوار است اما گفتگو با متخصص خانواده، به شما کمک می‌کند تا در زمان مناسب، بهترین تصمیم را برای ادامه زندگی مشترک یا طلاق از همسر، بگیرید.

در لحظات اولیه مقابله با خیانت، معمولا فردی که به او خیانت شده است، به هیچ عنوان به بخشش همسر خیانتکار خود فکر نمی‌کند. اما روانشناس با تجربه به شما کمک می‌کند تا با گذشت زمان، در صورت مشاهده نشانه‌هایی از پشیمانی در همسرتان، به بخشش او فکر کنید. مهم‌ترین نشانه‌ها‌ی پشیمانی همسر، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از همسر، پایان دادن به رابطه‌ی خیانت‌کارانه و پایبندی به تعهدات زندگی زناشویی است.

راه بخشش خیانت همسر

یکی از راه‌های بخشش خیانت همسر، شناخت عوامل شکل دهنده خیانت است. با بررسی این عوامل، رد پایی از شرکت فعال همسر در خیانت مشاهده می‌شود. به این ترتیب، بخشش همسر خیانتکار وظیفه‌ی همسری است که با خودخواهی، شریک زندگیش را به دام خیانت کشانده است. 

برای بررسی این عوامل و ارائه‌ی راه‌‌حل‌های مناسب نیز به تنهایی امکان حل و فصل موضوع وجود ندارد. از این رو گفتگو با روانشناسان آگاه و با تجربه، می‌تواند از شکل‌گیری بروز مشکلات بعدی تا حد زیادی بکاهد.

من به عنوان متخصص روانشناسی در این مسیر همراه شما هستم و به شما کمک می‌کنم تا مشکلات را ریشه‌یابی نمایید و با راهکارهای مناسب بتوانید آن‌ها را حل کنید. مشاور روانشناسی خیانت، می‌تواند با تقویت مهارت‌های ارتباطی به شما کمک کند تا بتوانید درهای جدیدی را پس از خیانت همسر به روی زندگی‌تان بگشایید.

ازمایش خیانت همسر

منظور از آزمایش خیانت همسر، نشانه‌هایی است که پس از خیانت، در رفتار فرد خیانتکار مشاهده می‌شود. البته من به عنوان یک روانشناس، هیچ یک از این علائم را دلیل قطعی برای وقوع خیانت نمی‌دانم. به شما هم توصیه می‌کنم که قبل از هر گونه اقدامی، با  مشاوران خانواده به گفتگو بپردازید و از صدور رای محکومیت برای همسرتان، جدا پرهیز نمایید. در ادامه به بررسی مطالبی در زمینه ازمایش خیانت زن و مرد می‌پردازیم.

ازمایش dna خیانت همسر

با افزایش آمار خیانت همسران در سال‌های اخیر، با استفاده از آزمایشی موسوم به آزمایش dna می‌توان در برخی موارد بسیار محدود، ارتکاب خیانت را برای زنان به اثبات رساند. هر چند در کشور‌های دیگر، این آزمایش مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، اما در ایران، فقط در مواردی محدود، در بازه زمانی دو هفته اول پس از خیانت، این ازمایش قابل انجام می‌باشد.

آزمایش دی ان ای در ایران، با اهداف زیر انجام می‌پذیرد:

  • تعیین هویت ژنتیکی افراد در پزشکی قانونی
  • کمک به پلیس جنایی
  • کمک به اداره مهاجرت
  • جستجوی اعضای گمشده خانواده
  • اثبات جا‌به‌جایی نوزاد
  • تشخیص هویت باقی‌مانده اجساد
  • به منظور تعیین رابطه خویشاوندی (برای اثبات نسب فرزند و اثبات نسب)
  • برای اثبات انجام زنای محصنه (با شکایت همسرانی که به نسب فرزندان خود شک دارند)
  • برای تعیین هویت فرزندی پدری

در واقع تنها ارگانی که اجازه ورود به این مطلب را دارد، پزشکی قانونی است. توجه داشته باشید در کشور ما، به منظور آزمایش خیانت همسر، هیچ آزمایشگاهی را نمی‌توان معرفی نمود.

تست خیانت همسر

هر یک از روش‌های بسیار ساده‌ی زیر را می‌توان به عنوان یک تست خیانت همسر برشمرد. اما باز هم تاکید می‌کنم که هیچ آزمونی در روانشناسی و علوم دیگر، در قالب تست خیانت وجود ندارد و تمامی تست‌های مورد بحث با درصد بالایی از خطا همراه می‌باشند.

  • یکی از تست‌های خیانت همسر، تغییر ناگهانی ویژگی‌های شخصیتی او است.
  • اگر به راه انداختن دعوا‌های مکرر از عادات قبلی همسر شما نبوده است، ممکن است با ایجاد این خلق‌و‌خوی تازه، به ارتکاب خیانت از طرف او شک کنید.
  • وجود برخی بیماری‌های روحی، منشا خیانت به شمار می‌آید. برخی بیماری‌های شخصیتی مردان در رابطه با کودکی سخت، سبب می‌شود فرد به خیانت دست بزند. در زنان، مبتلا بودن به بیماری‌های دو قطبی و داشتن شخصیت‌های مرزی، می‌تواند به عنوانآزمایش خیانت زنمحسوب ‌شوند.
  • اگر ابراز علاقه‌ی همسرتان به شما نسبت به قبل تفاوت کرده است، می‌تواند دلیل جدی برای خیانت زن به شمار آید. سرد شدن رابطه زناشویی یک تست مهم خیانت به حساب می‌آید.
  • نیاز  به حریم خصوصی شدید از طرف همسر خیانتکار، از جمله تست‌های خیانت به شمار می‌آید.
  • کاهش میل به رابطه جنسی، یکی از جدی‌ترین دلایل بروز خیانت زن به شوهر در ایران است. درباره‌ی کیفیت رابطه زناشویی خود از همسرتان نظر بخواهید و در صورتی که این گفت‌و‌گو، نتیجه بخش نبود،  موضوع را هر چه سریع‌تر با یک مشاور خانواده مطرح کنید و از او کمک بخواهید.
  • فضای مجازی در حال حاضر از بسترهای مناسب برای خیانت به شمار می‌آید. فضای مجازی راهی آسان برای ایجاد ارتباط است. از این رو خیانت زن شوهردار در فضای مجازی، هر روز، رو به گسترش می‌باشد. این زنان به جای رسیدگی به  امور زندگی و فرزندان، وقت بسیاری را به تعامل با معشوق خود در فضای مجازی اختصاص می‌دهند.

زندگی بعد از خیانت همسر

پس از خیانت، زندگی هیچ یک از زوج‌ها، مثل سابق نخواهد شد. یبشتر افرادی که درگیر در موضوع خیانت همسر می‌شوند، از خود سوال می‌کنند که “آیا پس از این چالش بزرگ، می‌شود به زندگی ادامه داد؟” در این لحظات فردی وجود دارد که:

  • از اعتماد او سو استفاده شده است.
  • ضربه روحی شدیدی به او وارد شده است.
  • اعتماد دوباره به همسر برای او کاری دشوار به شمار می‌آید.

چنین فردی چگونه می‌تواند به بخشش فکر کند؟

برای بیشتر زوج‌ها، برگشت به زندگی مشترک پیش از خیانت، امکان‌پذیر نیست. از نظر آنان، هیچ چیز مثل سابق نخواهد شد. اما در برخی موارد، همسر فرد خیانتکار از طریق گفتگو با مشاوران خیانت و اطلاع از این‌که چند درصد در خیانت همسر خود مقصر بوده، به تدریج به فکر نجات زندگی خود و فرزندانش می‌افتد.

البته برگشت به کانون گرم خانواده، فقط برای افراد خیانتکاری امکان‌پذیر است که صد در صد از رفتار خود پشیمان هستند و برای احیای زندگی خود و خانواده‌شان تلاش می‌کنند.

انتقام از خیانت همسر

باید بدانید ازدواج، با انتخاب زوج تمام نمی‌شود. ازدواج در واقع متحرکی است که باید از سه گذرگاه بگذرد و شما را همراه خود از این گذرگاه‌ها عبور دهد.

گذرگاه اول (آمادگی)

داشتن بلوغ شناختی، هیجانی و رفتاری، اشتغال یافتن، رفتن به خدمت سربازی برای مردان، آمادگی برای پدر و مادر شدن و … همگی از معیارهای مهمی هستند که در این گذرگاه، باید توسط هر دو طرف درگیر در ازدواج، درک شوند.

گذرگاه دوم (انتخاب)

در این معبر، هر یک از طرفین با توجه به نیازهای خود و با آمادگی لازم، وارد روابط عاشقانه‌ با فردی می‌شوند. اما باید بدانید داستان با انتخاب فرد، تمام نمی‌شود.

گذرگاه سوم (مراقبت از ازدواج)

مشاهده شده است حتی افرادی که دست به انتخاب‌های بسیار مناسب و خوبی زده‌اند، به دلیل عدم مراقبت لازم، در انتهای این گذرگاه با شکست رو‌به‌رو شده‌اند زیرا تنها زن و شوهری می‌توانند با سلامت این مسیر را دنبال کنند که از ازدواج خود با تمام وجود حراست و مراقبت می‌نمایند.

در این مرحله است که به دلیل عدم توانمندی در مراقبت از ازدواج، خیانت شکل می‌گیرد. در این راستا باید بحران خیانت، مدیریت شود. با این که احساس خشم، کاملا طبیعی است، اما مهم‌ترین مسئله این خواهد بود که فرد، بلافاصله از محاکمه، صدور حکم و اجرای آن برای خود یا همسرش، خودداری کند و انتقام را به پس از گفتگو با مشاورین خانواده موکول نماید. به یاد داشته باشید که حل و فصل عاقلانه ماجرای خیانت همسر، تنها در پرتوی صبوری و گفتگوی دو طرفه در حضور مشاور خیانت، امکان‌پذیر خواهد بود.

پرسش و پاسخ در مورد خیانت

یکی از راهکارهای مناسب برای مواجهه‌ی صحیح با بحران خانمان برانداز خیانت، طرح سوالات حقوقی در مورد خیانت و دریافت پاسخ آن‌ها از طرف حقوق‌دانان با تجربه است. در صورت داشتن سوالات روانشناسی در مورد خیانت همسر می‌توانید با مشاور خانواده این سوالات را مطرح نمایید. 

در ادامه به مشاوره خیانت زن پرسش و پاسخ‌هایی که لازم است بدانید، اشاره می‌کنم:

  • آیا با اعمال خشونت و به راه انداختن دعوا، می‌توان مشکل خیانت همسر را حل و فصل نمود؟

من به عنوان یک روان‌شناس و البته دوست خیرخواه شما، توصیه می‌کنم خوددار باشید زیرا دعوا و اعمال خشونت، مسیر برخورد صحیح با این معضل را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که به هیچ عنوان به نفع شما نخواهد بود.

  • اگر دائم فکر کنم همسرم خیانت می‌کند، چه کنم؟

اگر شما اصولا آدمی شکاک هستید، تا زمانی که به طور قطع، دلایل کافی برای میزان خیانت همسرتان ندارید، نیازی به نگرانی نیست. فقط کافیست بررسی کنید که آیا به جز همسر، به افراد دیگر در اطرافتان مشکوک بوده‌اید یا خیر؟ در صورت تداوم ناراحتی، حتما لازم است تا از طریق مشاوره تلفنی با مشاور خانواده، از کمک‌های او بهره گیرید.

  • به زنم شک دارم، چه کنم؟

به یاد دشته باشید، پیش از هر گونه اقدامی، در پاسخ به بسیاری از سوالات خیانت زنان، بهترین راهکار، استفاده از مشاوره تلفنی با مشاور متخصص خیانت است. در این مشاوره، شما می‌‍‌توانید به حل و فصل مشکلات ایجاد شده بپردازید.

درمان بیشتر بیماری‌های عاطفی و روانی در عدم ابراز محبت است. بنابراین لازم است تا با همسر و فرزندانتان دوست باشید. تنها از راه دوستی و محبت، ریشه خیانت خشکیده می‌شود. اگر قادر نیستید الگوی شخصیتی خود را تغییر دهید، من به عنوان مشاور خانواده می‌توانم به شما در این مسیر کمک کنم تا در صورت امکان، بتوانید با ایجاد تغییرات مثبت در رفتارهای خود، خانواده‌ای با محبت و موفق داشته باشید.

  • آیا داشتن تصورات جنسی به نفر سوم، خیانت است؟

همان‌طور که گفته شد تصورات شما در مورد نفر سوم چه جنسی باشد چه عاطفی و … به شما آرامش و لذت می‌دهد. این لذت شما را از همسرتان دور می‌کند. از این رو چنین رابطه‌ای به شما و همسرتان آسیب می‌رساند. هر رابطه‌ای که برای شما آسیب‌زا باشد، خیانت محسوب می‌شود.

من به عنوان مشاور خیانت در لحظات سخت زندگی، همراه شما خواهم بود تا بتوانید با مدیریت صحیح، بهترین برنامه را برای ادامه‌ی زندگی خود پس از تجربه‌ی خیانت همسر، طراحی و به اجرا درآورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *